1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Fotbollsskor från Tesla – en ljus idé?
Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.
Teslas design har så smått börjat ta sig utanför fordonsindustrin. För några år sedan kom en surfbräda från elbilstillverkaren. Och nu är fotbollskorna här.
Men absolut, Sportfack kan direkt säga, att detta är konceptdesign rakt igenom och ingen produkt som utkommer lagom till herrarnas fotbolls-EM. Tyvärr kanske. För tänk ett par fotbollsskor med lysande i Teslas design visar på vilket sätt idrottsindustrin är på väg mot. Cykelindustrin har redan integrerat GPS, låsmöjligheter, appar och en mängd andra möjligheter. Och med mer AI, data och en ny generation användare av sportutrustning så är digitala sportprodukter en spänannde framtid som vi säkerligen snart får se mer av.
Bakom skodesignen står kompetent personal. Hussain Almossawi är en tidigare designer från både Nike och Adidas, nu hos Tesla, ställde sig frågan; tänk om företaget med sina resurser, kreativitet och otroligt rika vd beslutat att gå längre än sportbilar och designa även sportutrustning.
Skorna är osnörda och är gjorda i ett elektroluminescerande tyg vilket som bilderna visar skapar ljusa linjer på sidan, vilket leder till en glödande, pulserande Tesla-logotyp på baksidan. Dessutom lyser även dubbarna, vilket borde dra till sig blickarna på en mörk, svensk försäsongsplan i januari. Framtiden är ljus.
Monark Excercise har skrivit ett större avtal med Postnord gällande leverans av i Vansbro tillverkade cargocyklar samt service för cyklarna under tre år.
42 varumärken fanns inbokade men till slut satte pandemin stavar för Inköpsdagar Åre. Nu tvingas det populära inköpseventet ställa in och göra comeback 2022.
Svenska Fjällräven ansluter sig till raden av varumärken som gör nya plagg av spillmaterial. De har tidigare använt restull från köttindustrin till foder, men nu kör man lapptäckedesign med spillbitar av G1000-väv från den egna produktionen till kollektionen Samlaren.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen