Svenska YMR hade medvind 2020

Svenska YMR hade medvind 2020

Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.

Publicerad

Exempel från nya varmare klädserien, Åsunden.

Löparkläderna tillverkas i liten skala i Sjuhäradsbygden och har en hög hållbarhetsgrad. YMR Track Club var även nominerade i Gear of the year 2018, då Sportfack gissade succé för det lilla varumärket med retrostil. Allt började med en jubileumsserie för klubben IK Ymer, sen gick allt fort. Bland annat omnämndes plaggen i amerikanska modemagasinet Vogue. Ex-olympiern Peter Häggström Lindecrantz (längdhopp) står för designen.
Under 2020 har företaget ridit på löpartrenden som fått ny fart under coronaperioden, samtidigt som uppmärksamheten för hållbara plagg har ökat. Det är i alla fall två förklaringar som YMR själva anger som skäl till den positiva utvecklingen. Utan att ange några faktiska siffror anger bolaget att försäljningen har mer än fördubblats i år jämfört med 2019. Under 2020 lanserades även en varmare serie kläder under namnet Åsunden (både för dam och herr). 

Kommer ni fortfarande enbart köra via egen webb-DTC-kanal, eller tror du att det blir aktuellt med lokala ÅF, i takt med att försäljningen ökar även på nya marknader?
– Vi har fortfarande vår egen webb som främsta kanal, men har några noga utvalda återförsäljare som till exempel Stadium Pulse på Kungsgatan och har också precis inlett ett samarbete med Runster i Tyskland, berättar Peter Häggström, vd för och grundare av YMR Track Club, till Sportfack. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

7 kommentarer

Philk Night: Så är det säkert oxå. Men strategiskt så är det ett faktum att ett fåtal av de som har tillgång till Nike nu får det framöver. Allt enligt den plan de redovisat. Så vad är en hållbar strategi för en...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206