Norska Aclimas omställning resulterade i ny skidmask

Norska Aclimas omställning resulterade i ny skidmask

Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.

Publicerad

Året började med stora utmaningar och stor osäkerhet för många sportföretag. Och norska Aclima var inget undantag, särskilt inte som den inhemska kedjan Gresvig gick omkull under senhösten, 2019.
– Som alla andra upplevde vi stor osäkerhet i början av året. Sportbranschen skakades redan av konkursen i Gresvig i slutet av 2019 och corona gjorde situationen ännu mer krävande. För oss var det därför viktigt med en snabb förändring och vi började genast arbetet med att hitta bra lösningar i en svår situation, berättar Aclimas vd Hans Petter Jacobsen.
I nästa steg fick outdoorbranschen en rejäl skjuts av ett ökat friluftsliv, när folk både sökte sig utomhus och planerade aktiva semestrar på hemmaplan. Samtidigt tecknades nya kontrakt med svenska polisen och det danska försvaret. Så Aclimas år vändes åt det positiva hållet till en, enligt uppgift, omsättningsökning på 20 procent, jämfört med föregående år.   

Företaget var också tidiga med att svänga runt produktionen och producerade 40 000 munskydd för vården och civilförsvaret, när myndigheterna bad om hjälp i mars. Omställningen födde idén om en ny ansiktsmask, en balaklava, riktad till skidturister som bokat plats på alpindestinationerna. Masken, som de döpt till AcliMask, lanseras nu och går även att kombinera med ett vanligt munskydd.
– Vi är på väg in i en ny skidsäsong och anläggningarna meddelar att de ska hålla öppet med strikta rutiner för att minimera smittspridningen. Kallt väder antas öka smittfaran och AcliMask gör det tryggare för dig och din omgivning på en skidanläggning med många människor i omlopp samtidigt som du håller dig varm, säger säljchef Lars Eivind Johansen på Aclima.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Polyver spelar högt – satsar allt på nya stövelmodellen

1 kommentar

Theo: Närproducerat är som ljuv musik ☺️

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206