Bauer startar ”hockeyuniversitet” för återförsäljarna

Bauer startar ”hockeyuniversitet” för återförsäljarna

Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.

Publicerad

Marcus Johnsson, marketing director Europe & International på Bauer Hockey.

Idén till den digitala utbildningsplattformen föddes på Europakontoret i Göteborg redan för tre år sedan. Målet var att tusentals återförsäljare världen över snabbt skulle kunna nås av nyheter, lära sig skillnaden mellan produkterna och framförallt vilken produkt som passar vilken spelare. Försöken har, enligt Bauer själva, fått bra resultat och man ser numera en tydlig koppling mellan ökad kunskap i återförsäljarledet och ökad försäljning.
– Efter två år med plattformen vet vi att mer kunskap kring produkterna leder till att rätt produkt hamnar hos rätt spelare. Den återförsäljare som vet mest säljer bättre, både ur kvalitetssynpunkt, anpassat till kunden och med bäst förtjänst. Vår plattform resulterar i win-win för alla, säger Marcus Johnsson, Marketing Director Europe & International på Bauer Hockey.

Efter många år av att producera trycksaker som snabbt blev utdaterade och sporadiskt lästa tänkte Bauer om och skapade istället en gamifierad interaktiv plattform.
– Vi såg att utbildningen måste ske online, vara tillgängligt året om, dygnet runt, vara engagerande, rolig och man måste få något tillbaka. Med de insikterna växte strategin kring en gamifierad utbildningsplattform fram ganska snabbt, berättar Marcus Johnsson.
– Det fina med Bauer University är att den går att utveckla fritt utifrån nya behov och förutsättningar som uppkommer. I dagsläget är det en renodlad produkt- och säljutbildning, men vi planerar för ett fullt utvecklat onlineuniversitet som kan gynna våra återförsäljares hela affär, fyller Marcus i.

Bauer University har utvecklats tillsammans med den strategiska kommunikationsbyrån The Bond och studion Future Memories. Idag har den drygt 7 300 användare i 32 länder som spenderar i genomsnitt 17 minuter per inloggningssession.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

7 kommentarer

Philk Night: Så är det säkert oxå. Men strategiskt så är det ett faktum att ett fåtal av de som har tillgång till Nike nu får det framöver. Allt enligt den plan de redovisat. Så vad är en hållbar strategi för en...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206