Garphyttan får tung investerare i ryggen

Garphyttan får tung investerare i ryggen

Nystartade outdoorvarumärket Garphyttan får nu draghjälp av Open Air Group som kliver in som minoritetsägare i bolaget.

Publicerad

Camilo Sjödin, vd Open Air Group.

Open Air Group, som Sportfack skrivit om tidigare, och som bland annat har varumärken som Chevalier, Tracker, Burrel samt widforss.se i portföljen vill bli Nordens ledande aktör inom utveckling och försäljning av produkter för jakt, hund och friluftsliv. De har vuxit snabbt det senaste året och har i nuläget nått 500 MSEK i omsättning. Nu går de in som minoritetsägare i svenska outdoorvarumärket Garphyttan (vars kläder bland annat säljs på jaktsajten widforss.se). Själva kallar Garphyttan konfektionslinjen "outdoor workwear".
Bakom Garphyttans kollektion, som lanserades i slutet av 2019, står överlevnadsexperten Johan Skullman, och målet har varit att skapa kläder för "landsbygdens folk".    
– Vi är mycket imponerade av vad Garphyttan har lyckats bygga på extremt kort tid. De har verkligen träffat ett behov med kläder i gränslandet mellan uteliv, arbete och fritid. Dessutom håller den första kollektionen en otroligt bra nivå, vilket inte är förvånande med tanke på att grundar-trion har lång erfarenhet av funktion på riktigt och har jobbat med många av de stora nordiska outdoor-varumärkena. Med vår investering i bolaget får vi nu möjlighet att lära känna entreprenörerna Johan, Martin och Ludvig ytterligare framöver. Vi är övertygade om att de kommer att föra med sig ovärderlig kompetens in i vår grupp, säger Camilo Sjödin, vd Open Air Group.

Garphyttan satsar i dagsläget primärt på dtc-försäljning via egen e-handel och säljer idag till samtliga nordiska länder och har även påbörjat expansion ut i Europa. Omsättningen under bolagets första verksamhetsår 2020 förväntas bli cirka 20 MSEK. Bolaget kommer även framöver att drivas av Ludvig Blomqvist, Martin Berling och Johan Skullman i ett separat bolag men tanken är att de från och med nu kommer att försöka dra nytta av den kompetens och struktur som redan finns inom Open Air Group (som i sin tur ägs av Nalka Invest).

Garphyttans vd Ludvig Blomqvist tror att det är en "perfect match". 
– Widforss.se var snabba med att köpa in våra produkter efter lansering under slutet av 2019 och nu är deras ägare Open Air Group snabba med att backa upp oss ytterligare i vår fortsatta utveckling av Garphyttan, säger han i ett officiellt uttalande. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

7 kommentarer

Philk Night: Så är det säkert oxå. Men strategiskt så är det ett faktum att ett fåtal av de som har tillgång till Nike nu får det framöver. Allt enligt den plan de redovisat. Så vad är en hållbar strategi för en...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206