1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Nystartade outdoorvarumärket Garphyttan får nu draghjälp av Open Air Group som kliver in som minoritetsägare i bolaget.
Open Air Group, som Sportfack skrivit om tidigare, och som bland annat har varumärken som Chevalier, Tracker, Burrel samt widforss.se i portföljen vill bli Nordens ledande aktör inom utveckling och försäljning av produkter för jakt, hund och friluftsliv. De har vuxit snabbt det senaste året och har i nuläget nått 500 MSEK i omsättning. Nu går de in som minoritetsägare i svenska outdoorvarumärket Garphyttan (vars kläder bland annat säljs på jaktsajten widforss.se). Själva kallar Garphyttan konfektionslinjen "outdoor workwear".
Bakom Garphyttans kollektion, som lanserades i slutet av 2019, står överlevnadsexperten Johan Skullman, och målet har varit att skapa kläder för "landsbygdens folk".
– Vi är mycket imponerade av vad Garphyttan har lyckats bygga på extremt kort tid. De har verkligen träffat ett behov med kläder i gränslandet mellan uteliv, arbete och fritid. Dessutom håller den första kollektionen en otroligt bra nivå, vilket inte är förvånande med tanke på att grundar-trion har lång erfarenhet av funktion på riktigt och har jobbat med många av de stora nordiska outdoor-varumärkena. Med vår investering i bolaget får vi nu möjlighet att lära känna entreprenörerna Johan, Martin och Ludvig ytterligare framöver. Vi är övertygade om att de kommer att föra med sig ovärderlig kompetens in i vår grupp, säger Camilo Sjödin, vd Open Air Group.
Garphyttan satsar i dagsläget primärt på dtc-försäljning via egen e-handel och säljer idag till samtliga nordiska länder och har även påbörjat expansion ut i Europa. Omsättningen under bolagets första verksamhetsår 2020 förväntas bli cirka 20 MSEK. Bolaget kommer även framöver att drivas av Ludvig Blomqvist, Martin Berling och Johan Skullman i ett separat bolag men tanken är att de från och med nu kommer att försöka dra nytta av den kompetens och struktur som redan finns inom Open Air Group (som i sin tur ägs av Nalka Invest).
Garphyttans vd Ludvig Blomqvist tror att det är en "perfect match".
– Widforss.se var snabba med att köpa in våra produkter efter lansering under slutet av 2019 och nu är deras ägare Open Air Group snabba med att backa upp oss ytterligare i vår fortsatta utveckling av Garphyttan, säger han i ett officiellt uttalande.
I slutet av 2020 blev det klart att nya konfektionsvarumärket Huski Wear klär upp det svenska skicrosslandslaget. Och nu står det klart att varumärket Giro ser till att samma skicrosslandslag får goggles och hjälmar.
Svenska Naturkompaniet planerar lansering i Norge och kommer under året att öppna både e-handel och butiker på den norska marknaden. VD Henrik Hoffman ser stora möjligheter med expansionen.
Sedan i september förra året har det tisslats och tasslats. Idag släpps outdoorprodukterna där TNF och Gucci gjort gemensam sak. Och en sak är säker – det är långtifrån storrutigt, svartgråttgrönt eller prispressat.
För alla prenumeranter och nyhetsbrevsläsare: Vi lottar ut 50 biljetter till tyska Ispomässans Expodel 1-5 februari till våra mest trogna läsare. Först till kvarn gäller.
Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!
Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.
Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!