Så hanterar sporthandeln den andra coronavågen

Så hanterar sporthandeln den andra coronavågen

Hårdare restriktioner och uppmaningar att undvika köpcentrumen inför julen innebär en jätteutmaning för sporthandeln. Men det är samtidigt en bransch som vägrar lägga sig i fosterställning. Läs vad några kedjor berättar om läget just nu!

Publicerad

Lars Palmgren, SGN Sport.

Först kom corona, sen kom den tillbaka. Året 2020 har varit och är fortfarande ett minst sagt svajigt år för den fysiska sporthandeln. Suget efter sport- och outdoorprodukter har visserligen varit rekordstort under pandemimånaderna, men mycket av försäljningen hamnar digitalt och hjälper inte den fysiska handeln att hålla viruset stången. Dessutom är tiden en svår faktor. För varje månad som kunderna undviker butikerna försvåras läget, nu när stöden delvis fasas ut eller tar en annan form, och företagens reserver är uttömda. Krisen var allra värst i våras, mycket av försäljningen tog sig bra under sommaren – med undantag av gränshandeln.
Lars Palmgren, vd för SGN Sport som inkluderar Team Sportia, Sportingen och Bike Nation ger sin bild av läget just nu.
– Vi har lyckats upprätthålla omsättningen väl under året och ser en viss tillväxt på alla våra kedjor. Men året har varit väldigt varierande med perioder av både riktigt bra försäljning och perioder med mindre bra. Det har även varit en stor skillnad beroende på affärsläge, men allt detta är allmänt känt, säger Lars Palmgren.
SGN Sport har även ridit bra på att ett av deras starkaste fokusområden har varit cykel.
– Av våra cirka 230 butiker så arbetar mer än hälften med cykel och detta har bidragit starkt till att 2020 varit ett positivt år för många, lite smolk i bägaren är att det i perioder varit cykelbrist annars hade det varit ännu bättre, fortsätter han.

Även hemmaträning, löpning, vandring och padel är nischer som gått starkt, berättar Lars, men däremot har produkter inom "leisure/lifestyle" haft det betydligt tuffare.
Lars Palmgren kan även känna en irritation över styrningen och signalerna från politiskt håll under pandemin, som han anser har påverkat handeln negativt trots att handeln har tagit ett stort ansvar för att coronasäkra sina butiksmiljöer.
– När svenska folket uppmanas att undvika denna seriösa och ansvarstagande handel från regeringens företrädare, då är det inte konstigt att både butiksägarna och dess medarbetare undrar både en och två gånger om brist på konsekvenstänk.
– Att vår statsminister och vår näringsminister rekommenderar folket att undvika fysisk handel till förmån för enbart e-handel och inte inser vad de meningarna betyder tycker jag är verklighetsfrånvänt. Jag är verkligen ingen motståndare mot e-handel, många av våra butiker har egen webbförsäljning, men jag förstår värdet av fysisk handel och de åtgärder butikerna gjort i syfte att erbjuda säker miljö för både kunder och medarbetare, fortsätter Lars Palmgren.

Magnus Wåhlander, general manager på Stadium.

Kritiken, eller i alla fall viljan att sätta upp en tydlig varningsflagg, syntes bland annat i det öppna brev som handelns företrädare skickade till Magdalena Andersson i slutet av november. Där menar de bland annat att utfasningen av statens medfinansiering för korttidspermitteringarna innebär ökade kostnader för företagen och slår fast att stödbehovet fortfarande är stort och snarare behöver utvidgas än att bromsas in. Bland andra Tretorns vd Magnus Månsson och Stadium Outlets vd Daniel Löfqvist skrev under det öppna brevet.      
Daniels kollega, Magnus Wåhlander, general manager på Stadium, berättar för Sportfack om statusen just nu för deras del:
– Utvecklingen i butik är väldigt skiftande. Butikernas läge har stor påverkan på antalet besökare. Våra stand alone-butiker går fortsatt generellt bättre än butikerna i köpcentrum och citylägen. Samtidigt är onlineutvecklingen väldigt stark och investeringen i ett nytt robotlager (i Norrköping, reds anm) kom verkligen i rätt tid, menar han.

Vilka är de största utmaningarna?
– Att anpassa bemanningen till de stundvis kraftigt svängande kundströmmarna. Det tillsammans med de logistiska prognoserna för butik och framförallt online, är de stora utmaningarna just nu.

Magnus Wåhlander tror fortfarande på en fungerande julhandel, även om kunderna rekommenderas att undvika stora köpcentrum.
– Vi är fortsatt hoppfulla inför julhandeln. Det finns ett behov av produkter utifrån ett litet nytt perspektiv, pandemin gör att motionsformer och andra aktiviteter förändras. Sedan är det såklart alltid positivt om det kommer snö och kyla för handeln nu i december och under mellandagarna.
– Hur det blir med vintersemestrar och familjernas normala inköpsbehov kopplade till dessa är svårt att säga. Hoppet om ett stundande vaccin gör kanske att fler vågar boka och planera inför en vintersemester även 2021.

Joachim Höök, foto: Nicolas Jändel

På Hööks Hästsport, som säljer hund- och hästprodukter samt konfektion, har man känt av krisen till viss del, men samtidigt har draghjälpen från onlineförsäljningen varit stor under pandemimånaderna.
– Under sommaren och hösten har vi haft en bra tillväxt både i fysiska butiker och e-handel. Takten i butikerna har gått ner något i samband med tuffare restriktioner, men e-handeln fortsätter att öka rejält istället, berättar vd Joachim Höök.
Hööks har valt att inte använda sig av statens stödpaket, men de har däremot fått draghjälp i form av hyreslättnader av ett par hyresvärdar. Nu, när julhandeln pågår, är det fullt fokus på många saker samtidigt.
– Den största utmaningen är att kunna hålla säkerheten uppe för kunder och personal med tanke på corona, samt att få ut varor till butiker och kunder i slutspurten inför julhandeln.
– Men generellt sett är vi positiva och tror på en ökning jämfört med föregående år, främst drivet av e-handeln, säger Joachim Höök.

Sport- och otdoorhandeln har i det större perspektivet klarat sig ganska bra under pandemin, i jämförelse med många andra branscher. Det stod inte minst klart efter Handelsrådets webbinarium som hölls nu i veckan, den 8 december.     
– Kurvan för nästan all sällanköpshandel var starkt nedåt under våren, sedan har det skett en generell återhämtning under sommaren och hösten och förutom den rejäla nedgången under mars månad så har till exempel sportbranschen inte drabbats så hårt, sa handelsrådets Mats Bergman under webbinariet.

De värst drabbade är modeklädes- och restaurangbranschen. Och förstås resebranschen, samt klassiska serviceyrken som frisörer, där det krävs fysisk närvaro för att kunna utföra tjänsten. Möbler och inredning har däremot snarare ökat sin försäljning, nu när hemmamiljön har blivit så central i våra liv.     
Sara Rosengren, professor i företagsekonomi, fyller under samma webbinarium i:
– Man ska komma ihåg att den allra största delen av handeln är beroende av volymförsäljning, eftersom marginalerna i regel är så små. Uteblir volymen så blir det snabbt problematiskt.  

Hon gör också en annan, mer samhällsmässig reflektion, utifrån det senaste årets coronasituation:
– Pandemin har verkligen synliggjort handelns betydelse i samhället. Det är något som vi människor har förväntat oss ska fungera, att vi ska kunna handla vad vi vill vart vi vill. Vi ser att den fysiska butiken delvis har fått en ny roll, många har förvandlats till att även bli leverantör av varor, agera kundtjänst och försökt att möta kunderna i alla kanaler man har till buds. Det gör också att det har ställts helt andra krav än tidigare, även på butikspersonalen, avslutar hon.  

 

*Även Naturkompaniet och Sportshopen har tillfrågats inför denna artikel, men undanbett att svara. Läs även intervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson i nästa printutgåva av Sportfack, som når prenumeranterna den 8/1, 2021. 

On
Off

0 kommentarer

  • Vi lottar ut 50 biljetter till Ispo Online 2021

    Vi lottar ut 50 biljetter till Ispo Online 2021

    För alla prenumeranter och nyhetsbrevsläsare: Vi lottar ut 50 biljetter till tyska Ispomässans Expodel 1-5 februari till våra mest trogna läsare. Först till kvarn gäller.

    Nyheter Redaktionen, i dag, 11:08

  • Rösta på dina favoriter!

    Rösta på dina favoriter!

    Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 08:34

  • Är det nu det vänder för den fysiska handeln?

    Är det nu det vänder för den fysiska handeln?

    Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 10:36

  • Teslas elektrifierade fotbollsskor

    Teslas elektrifierade fotbollsskor

    Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.

    Nyheter Mattias Björklund, i går, 08:34

  • Branschträff I Vemdalen inställd!

    Branschträff I Vemdalen inställd!

    Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-14 09:03

  • Nya pandemilagen ställer hårdare krav på sportbutikerna

    Nya pandemilagen ställer hårdare krav på sportbutikerna

    Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.

    Nyheter Redaktionen, 2021-01-12 10:30

  • Garmin förvärvar bolag

    Garmin förvärvar bolag

    Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.

    Nyheter Mattias Björklund, 2021-01-12 08:58

  • Friskis & Svettis listar nio träningsspaningar

    Friskis & Svettis listar nio träningsspaningar

    2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-11 13:27

  • Färre butikskunder – färre stölder

    Färre butikskunder – färre stölder

    Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-07 10:57

  • 10 tydliga sporttrender 2020

    10 tydliga sporttrender 2020

    År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.

    Nyheter Redaktionen, 2021-01-05 12:21

  • Svenska YMR hade medvind 2020

    Svenska YMR hade medvind 2020

    Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2020-12-30 15:36

  • Norska Aclimas omställning resulterade i ny skidmask

    Norska Aclimas omställning resulterade i ny skidmask

    Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2020-12-29 09:11

  • Bauer startar ”hockeyuniversitet” för återförsäljarna

    Bauer startar ”hockeyuniversitet” för återförsäljarna

    Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2020-12-28 11:50

  • Ridebrain – ny startup inom sportbranschen

    Ridebrain – ny startup inom sportbranschen

    Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.

    Nyheter Mattias Björklund, 2020-12-26 07:21

  • På nytt jobb: Eric Hammel

    På nytt jobb: Eric Hammel

    Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.

    Nyheter Tommy Jeppsson, 2020-12-21 15:15

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Rösta på dina favoriter!

1 kommentar

Lena: jag har ingen kommentar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206