Trangias stekheta 2020

Efter ett toppenår 2020 bygger Trangia ut sina lokaler i Trångsviken.

Trangias stekheta 2020

Trangia har haft ett minst sagt bra 2020 bakom sig. Stark omsättningsökning, höga nyanställningsavtal och en Coronasommar som fick en hel värld att köpa friluftskök har lett till nyinvesteringar.

Publicerad

Trangia har haft ett minst sagt bra 2020 bakom sig. När Sportfack kontaktar Vd Magnus Rydell under det att de svenska kunderna köper årets julklapp för fulla muggar kan det konstateras att det inte finns inte mycket mer att önska från familjeföretaget från Trångsviken i Jämtland. Med en stark omsättningsökning, höga nyanställningsavtal och en Coronasommar som fick en hel värld att behöva så många friluftskök som branschens tillverkare hunnit tillverka är Magnus nöjd. Lägg därtill att Trangia nu även bygger ut sina nuvarande lokaler i Trångsviken.

– 2020 har varit ett makalöst år. Försäljningen är upp cirka 50 procent på totalnivå. Vi kommer nå 90 miljoner kronor i försäljning för 2020. Kraftigaste ökningen är i Norden och Asien. Försäljningen styrs av fabrikens kapacitet och vi arbetar kontinuerligt med att öka kapaciteten. Vinsterna återinvesteras i verksamheten.Märk väl att Trangia fortfarande i grunden är en fabrik med ett varumärke vi vårdar. Försäljning sker på traditionellt vis genom distributörer. Rollen marknadschef finns inte, säger Magnus.

Hur mycket utgör er egen webbshop kontra försäljning hos ÅF i procent?

– Mindre än fem procent är egen försäljning på web. Vi ser det som en service till våra kunder. Viktigaste syftet med webshopen är att vara ett skyltfönster och presentera samtliga våra produkter med korrekt data.

Vad ska de nya kollegorna arbeta med?

– Både i butiken och i produktionen. Vi är i dagsläget ca 54 anställda och i januari var vi 35 personer. Syftet med den nya lokalen är att snabbt få tillgång till större lokaler för montering samt webbförsäljning. Den nya lokalens läge är dock strategiskt beläget längs E14 vilket gör det lämpat för även butik samt museum, säger Magnus och fortsätter.

– Vi vill att det ska vara en naturlig plats att besöka för outdoorintresserade människor. Vi kommer även använda lokalen för egna event med distributörer och kunder då vi har en innergård förberedd för matlagning utomhus.

Ni har ett fantastiskt 2020 bakom er, vad händer nästa år?

– Trangia är i nuläget sparsamma på både större nyheter samt nya marknader. Vi säljer allt vi kan producera och har en kö på produkterna. Det vore fel att inte möta nuvarande kunders beställningar innan vi fokuserar på annat. Däremot har vi anställt vår första dedikerade hållbarhetsansvarige och en produktutvecklare som är en start på en långsiktig satsning på produktutveckling.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Rösta på dina favoriter!

1 kommentar

Lena: jag har ingen kommentar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206