Woolpower trotsar textildöden: Bygger ny fabrik i Östersund
2 kommentarer
Kalle: Hyfsat ordervärde – 4,25 miljarder kronor enligt FMV...
Outnorth är Icaniwills senaste ÅF-tillskott.
Icaniwill, eller ICIW, har expanderat kraftigt under 2020. Nu blir även Outnorth, Skandinaviens ledande e-handlare inom friluftsliv, ny återförsäljare för sportvarumärket.
Icaniwill har under 2020 expanderat kraftigt och ökar snabbt antalet återförsäljare i Sverige och Norden. Nu blir Outnorth, Skandinaviens ledande e-handlare inom friluftsliv, ny återförsäljare för sportmärket. Det skriver Icaniwill i ett pressmeddelande.
– Vi är väldigt glada över att Icaniwill blivit en del av vårt sortiment. Vi är inne i en tillväxtperiod inom träningssegmentet och varumärket stärker vårt utbud av bra träningsprodukter ytterligare. Träningstrenden har under de senaste åren ökat hos våra konsumenter och vi ser att fler och fler finner harmoni och glädje i träning och fysisk aktivitet, säger Evelina Olofsson, category manager på Outnorth.
Som ett led i Icaniwill expansionsplan har varumärket under det senaste året breddat sitt sortiment. I oktober lanserades den första kollektionen för dam och herr anpassat för löpning och utomhusträning. Att addera Outnorth som återförsäljare blir därför ett naturligt steg i utvecklingen, menar varumärket.
– Vi har sett en ökad efterfrågan på ett bredare sortiment och våra nya produkter uppskattas av såväl konsumenter som återförsäljare. Outnorth är en stark aktör inom sitt segment och blir ett perfekt tillskott till våra befintliga återförsäljare, berättar Anders Wallstedt, vd på Icaniwill.
Icaniwill arbetar sedan tidigare med flera större återförsäljare i Norden, som Stadium, SATS och nelly.com.
Varumärket Scarpa har ingått ett samarbete med Vemdalen Fjällmaraton. Loppet ställdes in 2020, men ska nu återuppstå under 2021.
Kedjan Stadiums egenägda varumärke Everest blir nästa aktör att ta fram skidhjälmar med NFC-teknik. Genom att blippa kan räddningstjänst och andra läsa av viktig information om användaren vid en olycka.
Svenskt Sportforum ska för tionde året prisa Årets affärskvinna inom sport och outdoor. Nu har juryn korat de tre finalisterna som har chans att vinna titeln.
Den 15 april smäller det, då kör vi vårt nystartade event Torsdagsklubben mellan 15-17. Ämnet är: Framtidens sportbutik – hur ser den ut?
Efter Nite kommer nu Nodd och Poll, en gravel respektive en hardtail-MTB helt i Meter Bikes anda: sober design och personliga komponentval i en starkt limiterad upplaga. Dessutom har Meter planen att släppa inte mindre än fyra modeller sensommaren 2021.
Av de stödformer som sjösatts för att stödja handeln under pandemin är hyresstödet ett av de som har fungerat sämst. Merparten av stödpengen har inte nyttjats, ändå förlängs nu stödformen fram till mars och kanske hela vägen till juni.
We Are Spin Dyes förvärv av Odd Molly fick många att haja till i sportbranschen. De bägge varumärkena samlas nu under bolaget Nordic Fashion Tech Group. Sportfack fick tag i vd Andreas Andréhn för några frågor.
Sverige var en gång bäst i klassen på textil. Nu är det inte mycket kvar av kunskap och egen produktion. Woolpower gör tvärtom och bygger ut med ny fabrik i Östersund.
Tillsammans med sin finansiella partner We Commerce AB förvärvar Vartex verksamheterna Fitness och MC från nederländska koncernen Accell Group.
Mjukvaruföretaget Madden Analytics går in och sponsrar Torsdagsklubben den 15 april, som handlar om framtidens sportbutik. Deras nya tjänst används till exempel av Länna Sport.
Enligt en nyligen genomförd enkätundersökning som Sveriges Radio låtit göra blir det svemester även i år för de flesta svenska konsumenter.
Kedjan Golfstore sjösätter en ny försäljningsavdelning för att ge butiksledet mer och bättre stöd under 2021 och framåt.
Skovarumärket Altra satsar på event och inleder samarbeten bland annat med Eco Trail Stockholm, Åre Extreme Challenge, Fjällmaraton och RaceOne med Runstreak 2021.
Padel är hetare än solen på Gran Canaria. Och nu ger sig ännu en spelare in i kampen om försäljningen. Svenska Salming, med välkänd kompetens inom flera indoorsporter, gör comeback med komplett padelkollektion.
Golfdetaljisten Dormy är på väg att öppna sitt 13:e svenska varuhus, när 1 600 kvadratmeter butiksyta slås upp i Västerås under nästa år.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Woolpower trotsar textildöden: Bygger ny fabrik i Östersund
2 kommentarer
Kalle: Hyfsat ordervärde – 4,25 miljarder kronor enligt FMV...
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!