1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Foto: Skistar
I höstas var bokningssuget för skidsemester rekordstort hos hemestrande svenskar, men med de nya restriktionerna är läget mer osäkert, särskilt inför jul och nyår. Sportfack undersöker läget just nu på några svenska destinationer.
Just nu pågår arbetet för fullt på landets skiddestinationer med att coronasäkra verksamheten. Hur stort vintertrycket blir till de svenska backarna kommer givetvis ha inverkan även på produktförsäljning i sportbutikerna och på uthyrningen. Läget såg länge väldigt bra ut, med ett rekordstort intresse för alpinsemester på hemmaplan, nu när utlandsresandet valdes bort. Sen kom de hårdare restriktionerna och den andra virusvågen tog fart. I nuläget är bokningsläget osäkert, även om många besökare väntar in i det sista med att avboka.
Skistar har till exempel infört en öppet köp-försäkring till 7 dagar innan ankomst, efter önskemål från vintergästerna. Det gäller för bokade resor under perioden 18/12-7/1.
- I takt med att smittspridningen ökar så får vi fler frågor från våra gäster om vad som händer med deras resa till julen. Vi vill göra det så tryggt och säkert som möjligt för våra gäster både på plats i backen men också när det gäller själva bokningen. Därför känns det bra att nu kunna erbjuda de gäster som har vår av- och ombokningsförsäkring och planerar att fira jul och nyår hos oss att också få möjlighet att boka av eller om sitt boende senast 7 dagar före ankomst, säger Stefan Sjöstrand, vd för SkiStar AB.
Och på frågan från Sportfack om hur bokningsläget ser ut just nu, svarar Skistars kommunikationschef Petra Hallebrant i ett mejl att " vi ser en förändring i bokningsläget under den senaste tiden jämfört med tidigare i höstas. Under jul och nyår är det ju ofta mycket folk i fjällen och vi kommer nog att få se en annorlunda jul i år, både vad gäller minskat antal besökare och anpassningar med tanke på coronaläget. Vi vet ju även att de norska gästerna som har egna stugor på våra destinationer i Sverige inte kommer att komma i dagsläget så länge gränsen mot Norge fortsatt är stängd."
Anna Hansson, vd för samverkansorganisationen Destination Vemdalen, berättar om oroliga gäster som hör av sig, men att bokade resor längre fram i vinter fortfarande hålls fast:
– Det är många samtal från oroliga gästerna angående restriktioner och bokningar. Det görs en del avbokningar främst över julveckan. Men med de generösare avbokningsreglerna är gästerna fortfarande benägna att behålla sina bokningar. Det är inga tendenser till avbokningar längre fram under vintern.
I Lofsdalen förbereder man sig just nu för en väldigt annorlunda säsong, även de har märkt av rädslan och oron från vinterbesökarna, men hittills har man inte sett några dramatiska avbokningssiffror.
– Vi gör oss redo för en annorlunda säsong. Vi jobbar intensivt med att planera för att kunna ta emot gäster på ett säkert sätt och har gjort en hel del anpassningar i skidanläggningen, butiker och restauranger, berättar Lotta Anestedt, vd Destination Lofsdalen.
– Intresset och bokningstrycket har varit stort. Vi brukar vara fullbokade under våra högsäsongsveckor som är jul, nyår, sportlov och påsk. Mönstret vi ser i år är att gäster säkrat sina boenden tidigare och vi var fullbokade redan i september-oktober för jul och nyår.I takt med allmänna råd och rekommendationer utlyst har vi sett en del avbokningar. Däremot inte några dramatiska siffror, avslutar hon.
För alla prenumeranter och nyhetsbrevsläsare: Vi lottar ut 50 biljetter till tyska Ispomässans Expodel 1-5 februari till våra mest trogna läsare. Först till kvarn gäller.
Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!
Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.
Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!