Årets julklapp 2020 – sportbranschen vinnare igen

Årets julklapp 2020 – sportbranschen vinnare igen

Svensk handel har precis avslöjat Årets julklapp. Efter en sommar där alla svenskar verkar ha hittat ut i naturen blev vinnaren ganska logisk. Och för tredje året av de senaste fyra kan produkten knytas till sportbranschen.

Publicerad

"Coronapandemin har fått svenskarna att återupptäcka den svenska naturen." Så löd Svensk handels pressmeddelande när man imorse utsåg friluftsköket till årets julklapp. Och vi på Sportfack kan inte annat än att hålla med givetvis.

Eftersom elcykeln tog hem priset 2018, det återvunna plagget prisades 2019 och att nu friluftsköket är Årets julklapp 2020, har produkter som säljs eller hyrs ut av sportbranschen segrat i tre av de senaste fyra åren. Aldrig fel för en bransch att få så mycket extra gratis uppmärksamhet inför årets stora köphelger som väntar.

Och visst har tillverkare, distributörer och återförsäljare av friluftskök haft en fantastisk försäljning i sommar. I en kommande intervju med Trangias vd Magnus Rydell säger han bland annat:

– 2020 har varit ett makalöst år. Försäljningen är upp ca 50 procent på totalnivå. Vi kommer nå 90 MSEK i försäljning för 2020. Kraftigaste ökning är i Norden och Asien. Försäljningen styrs av fabrikens kapacitet. Vi arbetar kontinuerligt med att öka kapaciteten. 

Michael Carlander på Roswi som säljer friluftskök från Biolite och Optimus menar att utnämningen kommer påverka försäljningen av produkten i julhandeln på ett tudligt sätt.

– Det är positivt och glädjande att friluftsprodukter får en plats på detta sätt. Vi ser ju redan att många konsumenter valt att ge sig ut i naturen i större utsträckning än tidigare år så vi tror det blir ett ökat fokus på hela kategorin friluftsprodukter. Man mår ju bra av att lyssna på träden och komma utanför täckningsområden för mobiler, säger Michael och svarar så här på frågan om hur försäljningseffekten som distributör blir vad gäller sålda kök.

– Så här 2,5 timme in på arbetsdagen ser vi redan ökad orderingång för friluftskök hos oss. Så vi tror den kommer gynna oss ganska mycket. Vi sitter just nu och köper hem ett gäng extra för att kunna möta orderingången. 

Är det ett bra val eller vad hade du lagt din röst på om du satt i juryn?

– Valet som sådant gynnar ju folkhälsan i denna svåra tid med social distansering så jag tycker det är ett bra val. Och vi tror det kommer göra att ännu fler upptäcker hur skönt det är att röra sig ute i naturen och njuta av tystnaden och skönheten. Valet av mobillådan gillade vi också, koppla ner och koppla av är två bra saker, svslutar Michael.

Thomas Breding på Granitbiten ser en liknande utmaning i att hitta tillräckligt med kök till Sveriges butiker när efterfrågan nu kommer öka ytterligare som han redan sett.

– Det blir en fortsatt utmaning att få fram produkter men det är så klart lyxproblem.

 Är det ett bra val eller vad hade du lagt din röst på om du satt i juryn?
– Det är ett otippat val men ett val som symboliserar både HEMester och Prepping, två tydliga trender.
 
JO Sports Mikael Bovin, som säljer Primus och Trangia är glad över att kök för friluftsliv uppmärkas och hoppas att produkten kan ge bra försäljning även till andra produkter inom segmentet.
– Att stormköket blivit utnämnt till årets julklapp ser vi som en julklapp för hela sportbranschen och vi hoppas den driver trafik för alla artiklar som tillhör kategorin. Att hänga med nu och lyfta fram hela det sortiment som kan skapa merförsäljningen till stormköket hoppas vi alla ser möjligheten i. Vi hoppas ju även köket inte bara ses som en prepperprodukt för många utan alla möjligheter det har under året, på sin utflykt, på havet, campingen eller under en fjällsemester.

2020 har varit de stora beteendeförändringarnas år, snligt Svensk handel. Kramar har bytts mot social distansering, semestern har blivit svemester och uttrycket "att äta ute" har fått en ny innebörd.

"Coronapandemin har lett till en mycket stark trend där vi svenskar umgåtts mer utomhus, både i våra lokala grönområden och på längre vandringar. Trenden har också synts i detaljhandelns försäljning. Årets julklapp 2020 – stormköket – speglar detta", säger Jonas Arnberg, VD HUI Research.

För trettiotredje året i rad utser HUI Research Årets julklapp. I år blir klappen en brinnande låga i en mörk tid. Stormköket är en reflektion över att vi återupptäckt den svenska naturen och över att vi alltjämt behöver träffa våra nära och kära utomhus. Kanske kan stormköket också vara en påminnelse om att människan har en förmåga att tämja naturens enorma krafter – vare sig det gäller eld eller virus.

En av de största beteendeförändringarna under 2020 rörde svenskarnas semestervanor. Nyorden hemester och svemester dök upp på allas läppar. Coronapandemin har accelererat en stark vandringstrend ytterligare. Inte minst visade sig detta genom nya besöksrekord på fjäll och vandringsleder – trots en minskad turism från utlandet.

– 2020 är det år i modern tid då vi allra snabbast behövt ställa om vårt beteende. Mycket av det vi tidigare ägnat oss åt har vi fått sluta med i syfte att skydda oss själva och våra medmänniskor – men en av de saker vi istället börjat göra i större uträckning är att vara i naturen, säger Jonas Arnberg, VD på HUI Research.

Även detaljhandelns försäljningssiffror visar att svenskarna verkligen har fått upp ögonen för friluftsliv under 2020. Medan flera av handelns delbranscher har haft det tufft har sporthandeln vuxit starkt under året, och outdoorbutikerna har på flera håll slagit nya försäljningsrekord.

On
Off

3 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

7 kommentarer

Philk Night: Så är det säkert oxå. Men strategiskt så är det ett faktum att ett fåtal av de som har tillgång till Nike nu får det framöver. Allt enligt den plan de redovisat. Så vad är en hållbar strategi för en...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206