Head ska växa med padel

Head ska växa med padel

Head är inte bara alpint. De har mycket annat också. Padel till exempel, som kan ge butikerna bra marginaler. Nu ska de växa i Norden med ny organisation.

Publicerad

Jonas Westlund, Head Scandinavia.

Padel har hittat till Sverige och svenskarna har hittat padel. Det är inte längre en spaning, det är ett konstaterande.
– Det är ett sådant tryck efter padel just nu så det är helt otroligt. Jag tror att svenskarna har suktat efter nya bollsporter och vi har länge haft en grundmurad kärlek för tennis. Men till skillnad från tennis är padel lätt att spela och samtidigt oerhört socialt, eftersom man spelar i par, säger Jonas Westlund, på Head Scandinavia AB.  
Tidigare företrädde han Interski, men är nu – sedan i somras – ansvarig för den nya organisationen Head Scandinavia. Interski är därmed nedsläckt. John Tollin från Interski har fått den nya rollen som produktchef för vintersport på Head Scandinavia. Den nya organisationen är uppbyggd för att vässa säljsupportfunktionen i Sverige, Danmark och Finland. Fokusområdena är alpint och racketsport.        
– Vi sköter även kundtjänsten för Norge härifrån Årekontoret, även om de har egen försäljning där, berättar Jonas.  

I nuläget är organisationen för Head Scandinavia uppdelad på Åre, Stockholm och Göteborg. Och nu i januari blir även racketbenet integrerat i verksamheten, som hittills har skötts av partnern Magnus Gustafsson från GSL. Jonas Ottosson kommer framöver att bli produktchef för racketsegmentet för Sverige, Danmark och Finland. Niklas Lybner, från GSL, blir säljare för södra Sverige men kommer fortfarande ha basen på GSL-kontoret i Göteborg.  
– Head var en av de tidigaste aktörerna inom padel, tack vare att Head i Spanien tidigt såg trenden och förutspådde att sporten skulle växa. Så varumärket är bra med på padelområdet idag. Hittills har det ju varit enskilda länder som har stuckit ut, som Sverige. Men idag anser man från Heads sida att padel är på väg att bli globalt, berättar Jonas.     

Padel-läget i Skandinavien just nu är att Norge är på gång, men har hittills inte haft alls samma takt som den svenska utvecklingen. I Finland får alltfler städer padelbanor, men ökningen går mycket långsammare än i Sverige. Och i Danmark växer nu efterfrågan, men bedömningen enligt Jonas Westlund och Head är att de ligger 3-4 år efter Sverige, där padeltrenden bara fortsätter att växa.    
– Padel är högintressant för butikerna, eftersom sporten verkligen ligger i tiden och produkterna inom padel vanligtvis ger bra marginaler, menar Jonas Westlund.  

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Så ser nya Void och Colourwear ut

3 kommentarer

Ove: Straight to outlet-ladorna.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206