Så ser nya Void och Colourwear ut
3 kommentarer
Ove: Straight to outlet-ladorna.
Head är inte bara alpint. De har mycket annat också. Padel till exempel, som kan ge butikerna bra marginaler. Nu ska de växa i Norden med ny organisation.
Padel har hittat till Sverige och svenskarna har hittat padel. Det är inte längre en spaning, det är ett konstaterande.
– Det är ett sådant tryck efter padel just nu så det är helt otroligt. Jag tror att svenskarna har suktat efter nya bollsporter och vi har länge haft en grundmurad kärlek för tennis. Men till skillnad från tennis är padel lätt att spela och samtidigt oerhört socialt, eftersom man spelar i par, säger Jonas Westlund, på Head Scandinavia AB.
Tidigare företrädde han Interski, men är nu – sedan i somras – ansvarig för den nya organisationen Head Scandinavia. Interski är därmed nedsläckt. John Tollin från Interski har fått den nya rollen som produktchef för vintersport på Head Scandinavia. Den nya organisationen är uppbyggd för att vässa säljsupportfunktionen i Sverige, Danmark och Finland. Fokusområdena är alpint och racketsport.
– Vi sköter även kundtjänsten för Norge härifrån Årekontoret, även om de har egen försäljning där, berättar Jonas.
I nuläget är organisationen för Head Scandinavia uppdelad på Åre, Stockholm och Göteborg. Och nu i januari blir även racketbenet integrerat i verksamheten, som hittills har skötts av partnern Magnus Gustafsson från GSL. Jonas Ottosson kommer framöver att bli produktchef för racketsegmentet för Sverige, Danmark och Finland. Niklas Lybner, från GSL, blir säljare för södra Sverige men kommer fortfarande ha basen på GSL-kontoret i Göteborg.
– Head var en av de tidigaste aktörerna inom padel, tack vare att Head i Spanien tidigt såg trenden och förutspådde att sporten skulle växa. Så varumärket är bra med på padelområdet idag. Hittills har det ju varit enskilda länder som har stuckit ut, som Sverige. Men idag anser man från Heads sida att padel är på väg att bli globalt, berättar Jonas.
Padel-läget i Skandinavien just nu är att Norge är på gång, men har hittills inte haft alls samma takt som den svenska utvecklingen. I Finland får alltfler städer padelbanor, men ökningen går mycket långsammare än i Sverige. Och i Danmark växer nu efterfrågan, men bedömningen enligt Jonas Westlund och Head är att de ligger 3-4 år efter Sverige, där padeltrenden bara fortsätter att växa.
– Padel är högintressant för butikerna, eftersom sporten verkligen ligger i tiden och produkterna inom padel vanligtvis ger bra marginaler, menar Jonas Westlund.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
I april 2020 köpte holländska Colour Group B.V. varumärkena Colourwear och Void vilket gjorde att de hamnade i samma företagsgrupp som Tenson. Sportfack undrade hur mycket som förändrats på åtta månader.
Det har varit på gång tidigare men aldrig sagts rakt ut. Nu har till slut Adidas öppnat för en försäljning av Reebok.
Nystartade outdoorvarumärket Garphyttan får nu draghjälp av Open Air Group som kliver in som minoritetsägare i bolaget.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!