Så ser nya Void och Colourwear ut
3 kommentarer
Ove: Straight to outlet-ladorna.
Träningsvarumärket Stronger lanserar en ny webbplattform med hjälp av den stockholmsbaserade e-handelsbyrån Made People. Den nya webben är uppe och snurrar nu, inför den förväntade säljpeaken på Black Friday.
Stronger, som Sportfack skrivit om tidigare i år - i printutgåvan (nr 3/20) - har haft en kraftig omsättningsökning de senaste två åren. Bolaget producerar träningskläder för kvinnor och deras plagg syntes allt mer frekvent på de svenska gymmen (innan coronaviruset slog till…). När Sportfack gjorde intervjun med vd:n Annica Rantala i våras var målet 250 miljoner kronor i omsättning 2020, nu beräknas den landa kring 300 miljoner och målet för 2021 är 500 miljoner. Hälften av försäljningen sker i Sverige och hälften på andra marknader.
Nu satsar Stronger, som säljer direkt till konsument, ännu mer globalt och byter ut sin tidigare plattform Magento, för att istället lansera en ny Direct-to-Consumer-upplevelse på headlessplattformen Centra. I första steget lanseras den nya e-handeln med lokalanpassat språk för Tyskland, Nederländerna, Storbritannien och USA – men den långsiktiga planen är att lansera plattformen på flera marknader under 2021. Den stockholmsbaserade e-handelsbyrån Made People, som tidigare byggt både Asket och Mateus Collections digitala flaggskeppsbutiker på Centra, ligger bakom designen.
– Vi förväntar oss att slå nya försäljningsrekord på Black Friday, vilket gjort det extra viktigt för oss att lansera sajten innan den stora dagen. Det kan tyckas djärvt, men tack vare vårt nära samarbete med Centra och Made People känner vi oss trygga och kommer vara 100 procent redo när det smäller. Vi har även förstärkt vårt e-commerceteam med en ny e-handelskoordinator för att vidare accelerera den globala lanseringen, säger en av grundarna Henrik Grundén, i ett pressmeddelande.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
I april 2020 köpte holländska Colour Group B.V. varumärkena Colourwear och Void vilket gjorde att de hamnade i samma företagsgrupp som Tenson. Sportfack undrade hur mycket som förändrats på åtta månader.
Det har varit på gång tidigare men aldrig sagts rakt ut. Nu har till slut Adidas öppnat för en försäljning av Reebok.
Nystartade outdoorvarumärket Garphyttan får nu draghjälp av Open Air Group som kliver in som minoritetsägare i bolaget.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!