Nu slår det över: Black Friday viktigare än julshoppingen

Foto: Pexels

Nu slår det över: Black Friday viktigare än julshoppingen

Trots rådande pandemi planerar svenskarna ändå att börja julhandla i samband med Black Friday, även om webbhandeln säkert kommer dominera ännu mer i år. De flesta handlar för 500-2 000 kronor. Förloraren är miljön.

Publicerad

En ny YouGov-undersökning, som elektronikkedjan Elon tagit initiativ till, visar att nu har 6 av 10 svenskar skaffat sig en inmutad vana av att handla på Black Friday och 40 % av svenskarna planerar att handla enligt det mönstret även i år. Men på vilket sätt de handlar påverkas sannolikt av de senaste veckornas hårdare restriktioner (undersökningen genomfördes under september med drygt 2 000 medverkande). Många väljer att göra sina Black Friday-inköp via nätet under pandemiåret 2020 (36 % av de tillfrågade) eller köpa på nätet och sedan hämta i butik (10 %).
Som företeelse är det numera bara mellandagsrean som fortfarande är en större reahändelse på året.  
- För många svenskar är det julklappsinköp som är i fokus, då 51 procent väljer att handla julklappar under Black Friday, varav 9 procent handlar de flesta av sina julklappar då, säger Christian Dahlborg på Elon.

De flesta, 63 procent, börjar, enligt undersökningen, spana efter erbjudanden någon vecka eller några dagar innan Black Friday. De mest populära sätten att hitta erbjudanden är att leta på handlares hemsidor (31 %), följt av sociala medier (19 %) och e-postutskick (16 %), medan få hittar erbjudanden via annonser i tidningar (4 %), TV (3 %) eller radio (1 %).  
En intressant slutsats är att det bara är tre procent som får information om erbjudanden från familj och vänner. 

De senaste myndighetsrestriktionerna kan dock påverka handeln just i år. Riktlinjen från myndighetshåll är att folk ska undvika butiker och köpcentrum. Däremot kan fortfarande handeln pågå som tidigare i Apotek och matvaruaffärer. Svensk Handel menar att det kommer behövas nya stödsanktioner till särskilt utsatta företag.  
– Vi har respekt för Folkhälsomyndighetens beslut och huvudfokus måste ligga på att bromsa smittspridningen. Samtidigt är det ett mycket kraftfullt vapen som myndigheten avlossat, vi vet att det kommer att få förödande konsekvenser för handeln. För att rädda jobb måste politiken återuppliva stödåtgärderna till utsatta företag, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel. 

Under Black Friday-handeln får även miljön stå tillbaka. Den viktigaste attraktionsfaktorn är, inte helt oväntat, priset - som 75 procent ser som mycket viktigt. Det är betydligt färre, 19 procent, som ser miljövänliga varor som mycket viktigt, likaså med miljövänlig frakt, som endast 18 procent anser är mycket viktigt.  
Både vissa kedjor och konsumentgrupper har uttalat sig kritiska till fenomenet, just av dessa skäl. 

I år infaller Black Friday den 27 november. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Så ser nya Void och Colourwear ut

3 kommentarer

Ove: Straight to outlet-ladorna.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206