Woolpower trotsar textildöden: Bygger ny fabrik i Östersund
2 kommentarer
Kalle: Hyfsat ordervärde – 4,25 miljarder kronor enligt FMV...
Nu står det klart att Ispomässsan i München 2021 bara blir en digital mässa. Anledningen stavas corona.
Det har länge känts som 50-50-läge om tyska Ispomässan skulle bli av eller inte. Många varumärken har anmält intresse för att ställa ut, om mässan skulle hållas. Nu kommer beskedet att den fysiska mässan ställs in och att man istället kör en renodlad digital mässa 1-5 februari, 2021. Beslutet är taget med tanke på den senaste tidens negativa corona-utveckling.
Klaus Dittrich, styrelseordförande och VD för Messe München, säger i ett pressmeddelande:
– Kunderna, såväl vi som värd, har höga förväntningar på Ispo Münchens internationalitet och kvalitet. Under de nuvarande förhållandena kan vi inte uppfylla dessa förväntningar. Med Ispo Munich Online gör vi det möjligt för alla kunder runt om i världen att delta i evenemanget. Samtidigt kan vi skapa format som integrerar nya målgrupper. Jag är säker på att vi i februari kommer att uppleva ett evenemang som kommer att erbjuda digitala branschdiskussioner av högsta kvalitet.
Nyckelämnena för mässan 2021 kommer vara: kreativitet och digitalisering, hälsa och hållbarhet. Ispo Munich kommer, som vanligt, att erbjuda många möjligheter till diskussion och interaktion. I synnerhet har vikten av sport och utomhusaktiviteter och deras koppling till hälsa ökat sedan början av coronaviruspandemin, menar Ispo.
Den här gången kommer även konsumenter att bjudas in för att träffa branschen och kunna ställa frågor direkt till företagen. Tekniken blir, som vid alla digitala sammankomster, en riktig nagelbitare. Hur intresset från svenska och skandinaviska varumärken, butiker och distributörer kommer bli och i vllken form de kommer att medverka återstår att se.
Varumärket Scarpa har ingått ett samarbete med Vemdalen Fjällmaraton. Loppet ställdes in 2020, men ska nu återuppstå under 2021.
Kedjan Stadiums egenägda varumärke Everest blir nästa aktör att ta fram skidhjälmar med NFC-teknik. Genom att blippa kan räddningstjänst och andra läsa av viktig information om användaren vid en olycka.
Svenskt Sportforum ska för tionde året prisa Årets affärskvinna inom sport och outdoor. Nu har juryn korat de tre finalisterna som har chans att vinna titeln.
Den 15 april smäller det, då kör vi vårt nystartade event Torsdagsklubben mellan 15-17. Ämnet är: Framtidens sportbutik – hur ser den ut?
Efter Nite kommer nu Nodd och Poll, en gravel respektive en hardtail-MTB helt i Meter Bikes anda: sober design och personliga komponentval i en starkt limiterad upplaga. Dessutom har Meter planen att släppa inte mindre än fyra modeller sensommaren 2021.
Av de stödformer som sjösatts för att stödja handeln under pandemin är hyresstödet ett av de som har fungerat sämst. Merparten av stödpengen har inte nyttjats, ändå förlängs nu stödformen fram till mars och kanske hela vägen till juni.
We Are Spin Dyes förvärv av Odd Molly fick många att haja till i sportbranschen. De bägge varumärkena samlas nu under bolaget Nordic Fashion Tech Group. Sportfack fick tag i vd Andreas Andréhn för några frågor.
Sverige var en gång bäst i klassen på textil. Nu är det inte mycket kvar av kunskap och egen produktion. Woolpower gör tvärtom och bygger ut med ny fabrik i Östersund.
Tillsammans med sin finansiella partner We Commerce AB förvärvar Vartex verksamheterna Fitness och MC från nederländska koncernen Accell Group.
Mjukvaruföretaget Madden Analytics går in och sponsrar Torsdagsklubben den 15 april, som handlar om framtidens sportbutik. Deras nya tjänst används till exempel av Länna Sport.
Enligt en nyligen genomförd enkätundersökning som Sveriges Radio låtit göra blir det svemester även i år för de flesta svenska konsumenter.
Kedjan Golfstore sjösätter en ny försäljningsavdelning för att ge butiksledet mer och bättre stöd under 2021 och framåt.
Skovarumärket Altra satsar på event och inleder samarbeten bland annat med Eco Trail Stockholm, Åre Extreme Challenge, Fjällmaraton och RaceOne med Runstreak 2021.
Padel är hetare än solen på Gran Canaria. Och nu ger sig ännu en spelare in i kampen om försäljningen. Svenska Salming, med välkänd kompetens inom flera indoorsporter, gör comeback med komplett padelkollektion.
Golfdetaljisten Dormy är på väg att öppna sitt 13:e svenska varuhus, när 1 600 kvadratmeter butiksyta slås upp i Västerås under nästa år.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Woolpower trotsar textildöden: Bygger ny fabrik i Östersund
2 kommentarer
Kalle: Hyfsat ordervärde – 4,25 miljarder kronor enligt FMV...
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!