1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Foto: Tobias Dziuba/Pexels
Onlinejätten Amazon är här – vad händer nu? Vi vill ta upp frågan alla pratar om, med hjälp av en namnkunnig exertpanel, kvällen den 12 november. 50 coronavänliga platser finns, men också möjlighet att titta via länk.
Vad innebär Amazons svenska e-handelsplattform för den svenska sport- och outdoorbranschen? Det här vill vi diskutera under en fullspäckad kväll där vi tar ett helhetsgrepp på ämnet och vänder på varje sten med hjälp av en högklassig expertpanel.
Dessa frågor kommer vi att lyfta:
-Vem är Amazon? Hur jobbar de, vilka är de och hur agerar de på nya marknader?
-Vad innebär Amazons Sverigeetablering för svensk sporthandel, både den fysiska handeln och för den befintliga onlinehandeln?
-Hur ska jag tänka som varumärke och leverantör? Sälja eller inte sälja, samarbeta eller köra själv? Vilka är möjligheterna och riskerna? På plats finns en Amazonkonsult som svarar på våra och era frågor.
På scenen har vi:
Anton Johansson – Onlineexpert som till vardags driver E-handelspodden, samt byrån Grebban.
Arne Andersson - E-handelsrådgivare på Postnord och en av de i Sverige som kan ämnet allra bäst.
Beatrice Archer – Exportchef på svenska Isbjörn som har egna Amazon-erfarenheter.
Dag Bengtsson – från konsultföretaget The Early Bird, som hjälper svenska företag att komma in på Amazon.
Nicolas Jändel – Sportfacks chefredaktör, kommer agera moderator.
Vi har 50 coronasäkrade vip-platser på plats som inkluderar snacks och drinkbiljett. Sportfackprenumeranter får rabatt. Men du kan även boka biljett till livesändningen. För den som behöver övernattning finns ett specialerbjudande för kvällen från Nordic Choice Hotels.
Läs mer och boka på:
https://sv-se.invajo.com/event/sportfack/sportfacktorsdagsklubben
Svenska Fjällräven ansluter sig till raden av varumärken som gör nya plagg av spillmaterial. De har tidigare använt restull från köttindustrin till foder, men nu kör man lapptäckedesign med spillbitar av G1000-väv från den egna produktionen till kollektionen Samlaren.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen