Fjällräven passeras av svenska uppkomlingar i årlig mätning

Mätinstitutet Evimetrix mäter Nöjd kund-index och i den senaste mätningen för funktionskläder passeras Fjällräven av flera svenska varumärken. Röhnisch bedöms som det allra starkaste.

Evimetrix mätning kombinerar två mått:  Nöjd kund-index och kännedom. Totalt mäts värdena för 15 varumärken som tillverkar funktionskläder, en kategori där Fjällräven i princip brukar prenumerera på topplaceringen. Men i år ser det lite annorlunda ut. Svenska Röhnisch anses som det starkaste varumärket i funktionskategorin.
– Fjällräven har länge varit dominanta inom funktionskläder, men i år får de se sig besegrade av flera av de övriga märkena vi mäter, säger Peter Wissing, som ansvarar för mätningen på Evimetrix.
Och marknadschef Martina Engvall på Röhnisch kommenterar till Sportfack:
– Vi är superstolta över utvecklingen och förstaplaceringen inom funktionsklädeskategorin. Det är verkligen ett kvitto på vårt hårda arbete inom kvalitet, passform, vårt omfattande hållbarhetsarbete och vår ständiga strävan efter att bibehålla ett förstklassigt kundbemötande.
Den tydligaste framgångsfaktorn verkar vara att sitta på ett varumärke som bedöms ha goda framtidsutsikter och som levererar kvalitet till ett rimligt pris. Didriksons och Under Armour (dock ej svenska) bedöms vara de två varumärken som anses ha de starkaste framtidsutsikterna och när det gäller prisnivå anses Everest och Pinewood vara bäst, enligt de tillfrågade konsumenterna. Totalt har 1 198 konsumenter uttalat sig om varumärkena just i funktionskategorin.

Relaterat företag i Sportregistret

  • MnO International AB

    MnO International AB agent Sverige för Columbia Sportswear Company- ett av världens ledande outdoorföretag.