1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Vy över Hisingen Logistikpark utanför Göteborg.
Outnorth har liksom hela outdoorbranschen känt av ett rejält sug från konsumenthåll 2020. För att kunna möta efterfrågan flyttar man nu sitt lager från Växjö och mer än dubblerar lagerytan.
"Rekordstark" är Outnorths egen beskrivning av sin försäljning 2020 och tillväxten sker enligt bolaget både i Sverige och internationellt. För att möta efterfrågan har Outnorth därför beslutat att flytta sitt lager från Växjö till Göteborg, vilket ger en fördubbling av lagerkapaciteten till 19 000 kvadratmeter.
– Vi befinner oss i en väldigt expansiv fas och behovet av mer yta och ett strategiskt placerat lager har blivit allt mer påtagligt. Med det nya lagret skapar vi förutsättningar för att möta den växande efterfrågan och får samtidigt en mer effektiv, långsiktig och miljömässigt hållbar lösning för våra leveranser och vår lagerhållning, säger Harald Ennen, vd för Outnorth i samma pressmeddelande.
Inflyttningen i den 19 000 kvadratmeter stora lagerlokalen i Hisingen Logistikpark i Göteborg beräknas ske i april nästa år. Med närhet till Nordens största hamn, menar Outnorth att lagerläget blir ännu bättre då många av leveranserna och transporterna dagligen passerar via hamnen.
– Lagerflytten blir ett stort och viktigt steg i vår fortsatta tillväxtresa i Norden och i Europa. I Göteborg får vi optimala möjligheter att ytterligare förbättra och investera i logistik och lager, och kan samtidigt dra nytta av närheten till våra koncernsyskon som befinner sig i liknande utvecklingsfaser som vi gör, säger Harald Ennen.
Även för Outnorths huvudkontor i Växjö väntar det flytt meddelar bolaget. I november flyttar de cirka 50 anställda medarbetarna in i en ny fastighet i Växjö mer moderna och rymliga än nuvarande.
– Jag är glad över att Växjö är och förblir hjärtat i vår verksamhet, men beklagar samtidigt att flera duktiga och uppskattade medarbetare dessvärre påverkas av flytten till Göteborg, säger Harald Ennen.
Outnorth har inlett fackliga förhandlingar gällande de tjänster som påverkas av lagerflytten.
Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!
Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.
Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!