1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Coronapandemin födde ett rekordstort intresse för naturen, något som många outdoorbutiker kan vittna om. Kedjan Naturkompaniet startar nu vildmarksresor för att möta och undervisa förstagångsfrilufsarna.
Fjällräddningen hade fullt upp under sommaren för att rädda ovana vandrare, sjöar och skärgårdar trafikerades som aldrig förr och skogarna fylldes av stigcyklister. Trycket kanske inte alltid var det bästa ur natursynpunkt med nedskräpning på många håll som bieffekt. Många förstagångsbesökare har helt enkelt dålig koll på hur ska bete sig i naturen.
Det här vill Naturkompaniet ändra på och planerar färdigpaketerade vildmarksresor från 2021, både för nybörjare och mer erfarna, inom ramen för det nya affärsområdet "Naturkompaniet Resor". I reseutbudet finns både veckolånga expeditioner och långhelger.
- Allt fler vill ha naturupplevelser som är unika, väl paketerade och som arrangeras på ett hållbart sätt. Med vår kunskap om äventyr, friluftsliv och utrustning kombinerat med vår samarbetspartner Äventyrsresor som har mångårig erfarenhet av att arrangera specialresor, är vi övertygade om att det kan bli hur bra som helst, säger Henrik Hoffman VD för Naturkompaniet, i ett pressmeddelande.
- Något Naturkompaniet kan erbjuda utöver själva resorna är ju också att man får testa, låna och lära sig mer om olika typer av utrustning under resan, fortsätter han.
Kedjan ser resenischen som ett naturligt nästa steg för att stärka sitt kunderbjudande. Men det är partnern Äventyrsresor som är teknisk arrangör för resorna, som spänner över kajakpaddling, vintertur i Lappland och "första natten ute" i Tiveden. Enligt uppgift kommer resorna att hålla sig inom Sverige och Norden.
- Vi har försökt hitta något för alla våra kunder. Både lite mer äventyrliga och lite lugnare, men alla med fokus på naturupplevelser och att lära sig nytt kring friluftsliv och utrustning, säger Henrik Hoffman.
I satsningen ingår även samarbete med flera av Naturkompaniets leverantörer av kläder och utrustning.
Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!
Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.
Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!