1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Mellan den 3-5 september 2021 mitt på Djurgården i Stockholm arrangeras Outdoor Festival Sthlm.
I september 2021 får Outdoor Festival Sthlm premiär. Med plats mitt på Djurgården i Stockholm siktar arrangören på 30 000 besökare och att bli Sveriges största outdoorevent.
Vädret är verkligen på gott outdoorhumör på torsdagseftermiddagen mitt på Kungliga Djurgården. Mellan ett par tipis och en öppen eld har arrangörerna av Outdoor Festival Sthlm anordnat presskonferens.
Michael Malmborg, vd och en av grundarna till bolaget bakom det som enligt honom förhoppningsvis ska kunna locka upp till 30 000 besökare för tre dagars outdoorfestival den 3-5 september 2021, sveper med armen mot de gyllene fälten som sträcker sig söderut från Djurgårdsbrunns Wärdshus och Djurgårdsbrunnskanalen där vi står.
– Hela ytan du ser kommer att fyllas med utställare och aktiviteter. Målet är att bli Sveriges största outdoorfestival.
Michael Malmborg är en van festivalarrangör med outdoor I fokus. Sedan 2017 har han tillsammans med Laxå kommun arrangerat Askersund Outdoorfestival som vuxit till sig kontinuerligt och där partners som 24 Hour Meal, Primus, Kajaktiv och Alfa Sko, byggt upp en festival med 35 programpunkter och där man nu senast byggde på med mutisportloppet Ekoloppet, som går genom nationalparken Tiveden.
Michael Malmgren, vd och Linus Granberg från techbolaget Levels, som skapat appen Nordic Outdoor Adventures.
– Vi kommer ta ett helhetsgrepp för outdoor och erbjuda allt för besökarna; de kommer kunna testa traillöpning, cykel, vandring, säger Michael som vill låta besökare få möjligheten att känna på äkta friluftsliv.
– Hos Primus kan besökare testa att laga mat på stormkök och vi har idéer kring hur besökare ska kunna få testa på hur det är att sätta upp tält i blåst. I så fall skulle Fjällräven kunna ta med sig en vindmaskin.
Om inte Corona hade kommit emellan hade Outdoor Festival Sthlm haft premiär redan denna höst. Michael Malmborg är ändå positiv. Våren och sommaren 2020 har gett svenskt friluftsliv en extra kick uppåt och han menar att nästa års festival i Stockholm har alla möjligheter att locka massor med äventyrssugna besökare.
– Vi ser en stor tillväxt inom outdoor både i Sverige och globalt. Outdoor i Sverige omsätter 75 miljarder årligen och har en tillväxt på 10-15 procent årligen. Inom retail ligger tillväxten inom segmentet på sex procent och detta före Corona, säger Michael.
Festivalen har förutom det fysiska tredagarseventet ytterligare ett ben att stå på. Med appen Nordic Outdoor Adventures, som är tänkt att samla äventyrssugna, varumärken, regioner, destinationer och outdoorarrangörer och som Michael Malmborg betecknar som "en digital lägereld för alla att samlas kring". Med ett år kvar är också tanken att appen efter release lite senare i höst kontinuerligt kommer att fyllas på med innehåll och växa till en bred community.
– Det är ingen i Frilufts-Sverige som har tagit helhetsgreppet med detta. Att skapa en upplevelseplattform inom friluftsliv. Tittar man på våra rötter från outdoorfestivalen i Askersund och där vi nu lägger till en digital transformering med vår app ger det enorma möjligheter.
Titleist Pro V1 har funnits i 20 år och varit ohotad på toppen av premiummarknadens bollpyramid. Nu kommer en ny modell av bollen där allt är helt nytt, inget har lämnats oförändrat.
E-handelsmönstren under 2020 har gett svenska Didriksons indikationer på ett ökande intresse från franska konsumenter. Nu testar de en popup-butik i Paris.
Svenska miljötechbolaget We Are Spindye har avslöjat ännu ett samarbetspartner. Denna gång handlar det om en av de senaste årens bolagsraketer som använt Spindyes infärgningsteknik.
Decathlon lanserar NBA-licenserade produkter i drygt 1 200 butiker över hela världen i Afrika, Asien, Europa, Mellanöstern och Latinamerika. Produkterna kommer att finnas tillgängliga från och med april.
Har ditt bolag eller varumärke en klart lysande affärskvinna? Klart det har. Nu är hög tid att nominera henne till DIVAS stora branschpris Årets Affärskvinna i sportbranschen 2020.
I slutet av 2020 blev det klart att nya konfektionsvarumärket Huski Wear klär upp det svenska skicrosslandslaget. Och nu står det klart att varumärket Giro ser till att samma skicrosslandslag får goggles och hjälmar.
Svenska Naturkompaniet planerar lansering i Norge och kommer under året att öppna både e-handel och butiker på den norska marknaden. VD Henrik Hoffman ser stora möjligheter med expansionen.
Sedan i september förra året har det tisslats och tasslats. Idag släpps outdoorprodukterna där TNF och Gucci gjort gemensam sak. Och en sak är säker – det är långtifrån storrutigt, svartgråttgrönt eller prispressat.
För alla prenumeranter och nyhetsbrevsläsare: Vi lottar ut 50 biljetter till tyska Ispomässans Expodel 1-5 februari till våra mest trogna läsare. Först till kvarn gäller.
Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!
Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.
Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!