Astrid Wild fann outdoorluckan

Astrid Wild gör outdookonfektion med hög modegrad.

Astrid Wild fann outdoorluckan

Två kvinnor, med bakgrund från Handels och bankvärlden, fann både varandra och en lucka på den internationella outdoormarknaden. Möt Astrid Wild – varumärket som förenat friluftsliv med plagg med hög modegrad.

Publicerad

När Maria Paulsson Rönnbäck kom hem från en surf- och yogaresa i Sri Lanka, ville hon återuppväcka sitt intresse för friluftsliv. En vandringsresa till Lofoten bokades och det enda Maria saknade var kläder för vandringen. Så Maria letade. På nätet och i Stockholms butiker. Inte ett plagg dög. Visst fann hon plagg med bra vattentäthet och massor med membran, dragkedjor och fickor men det fanns en springande punkt som gjorde att Maria inte ville köpa.

– Byxorna var för fula, säger hon och skrattar. Det kändes som att alla outdoorvarumärken såg exakt likadana och många körde shrink and pink. Jag saknade ett designat alternativ, som Filippa K's soft sport, fast för outdoor.

Maria Paulsson Rönnbäck och Jemina Pomoell, Astrid Wild.

Så vad göra när när du både saknar kläderna du behöver och samtidigt letar efter nästa utmaning i livet? Listan kan göras lång efter innovativa entreprenörer som valt att skapa något själva.

Sagt och gjort. Efter en vecka i Lofoten iklädd yogabyxor "som gjorde att jag vandrade genomblöt", började Maria göra research. En hunger efter att skapa något eget hade fötts i avsaknaden av snygga outdoorplagg. Maria, med examen från Handelshögskolan och med många år inom tech-och startupscenen, hade bakgrunden, drivet och ramverket för vad som krävdes för att få igång sitt egna bolag. Men hon sakande en viktig sak.

– Från startuptiden hade jag lärt mig att man behöver vara minst två i ett bolag. Dels för att det gör att man får flera åsikter om allt som rör bolaget. Och även om familj och vänner runt omkring dig stöttar dig så blir man ifrågasatt; "hur ska det här funka?" Då är det skönt att vara två om att tro på visionen.

När Maria blev antagen till startupgeneratorn Antler våren 2019, fann hon sin affärspartner.

– I princip alla där ville bygga nästa AI-lösning. Jag ville designa outdoorkläder för kvinnor, ha ha! Men så tog jag en kaffe och berättade om min idé för en finsk ekonom som jobbat med företagsförvärv och som också blivit antagen.

Fikakompisen Jemina Pomoell bad att få återkomma efter "lite analys". Med sin bakgrund, de senaste sju åren med förvärv för Danske bank, visste Jemina allt det mesta om möjligheter, risker och affärsmodeller.

– När vi sågs igen sa hon bara; "det verkar faktiskt finnas ett hål för det här. Vi kör!"

Det här var våren 2019. Nio månader senare kunde Astrid Wild gå live online och öppna sin webbshop, de första leveranserna av kläderna; en merinoullstopp, en fleecetröja av återvunnen ull, en neck warmer och – deras heliga graal – ett par egendesignade vandringsbyxor hade levererats från fabriken och låg färdiga att skeppas ut till kunderna. Hur hann de det? Blir den självklara följdfrågan. Maria förklarar en mix av hårt arbete, användning av digitala lösningar och kompetens i bekantskapskretsen.

Inte alla outdoorbyxor gör utsvängda ben. Men det gör Astrid Wild, här i form av byxan Avant-Garde Outdoor Pants.

– Vi har använt oss mycket av olika digitala forum; frågat om allt ifrån vilka plagg folk saknar till vad varumärket borde heta. Det har varit toppen. Vår designer och mönsterkonstruktör är stora outdoorfans själva, det var ovärderligt att jobba med folk som faktiskt kan det här. Teamet bakom Asket har hjälpt oss med mycket om hur man ska tänka kring onlineförsäljning.

Astrid Wilds försäljning har gått bra men det är en bit kvar tills dess att Maria och Jemina kan leva på sin dröm till 100 procent. Just nu skissar man på fler produkter, förklarar Maria.

– Till nästa vår vill vi släppa smarta och snygga shorts. Och så skissar vi på en skaljacka. Vi måste bara hitta rätt tyg egentligen, säger Maria som själv beskriver essensen av ett Astrid Wild-plagg så här:   

– Vi vill att våra everyday outdoor essentials ska ha både top notch design, funktion och passform som krävs för att använda plaggen varje dag och i olika sammanhang. När jag hörde kommentaren från en kund att hon haft vår merinotopp både när hon åkt längdskidor – och under en kavaj på kontoret – då blev jag väldigt glad.

On
Off

9 kommentarer

  • Bollsuccé som förnyas

    Bollsuccé som förnyas

    Titleist Pro V1 har funnits i 20 år och varit ohotad på toppen av premiummarknadens bollpyramid. Nu kommer en ny modell av bollen där allt är helt nytt, inget har lämnats oförändrat.

    Nyheter Tommy Jeppsson, i dag, 14:46

  • Didriksons ska göra Paris

    Didriksons ska göra Paris

    E-handelsmönstren under 2020 har gett svenska Didriksons indikationer på ett ökande intresse från franska konsumenter. Nu testar de en popup-butik i Paris.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 17:24

  • We Are Spindye i nytt sportmodesamarbete

    We Are Spindye i nytt sportmodesamarbete

    Svenska miljötechbolaget We Are Spindye har avslöjat ännu ett samarbetspartner. Denna gång handlar det om en av de senaste årens bolagsraketer som använt Spindyes infärgningsteknik.

    Nyheter Mattias Björklund, i dag, 08:50

  • Decathlon tar fram basketkläder åt NBA

    Decathlon tar fram basketkläder åt NBA

    Decathlon lanserar NBA-licenserade produkter i drygt 1 200 butiker över hela världen i Afrika, Asien, Europa, Mellanöstern och Latinamerika. Produkterna kommer att finnas tillgängliga från och med april.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 16:14

  • Dags att nominera Årets Affärskvinna i sportbranschen 2020

    Dags att nominera Årets Affärskvinna i sportbranschen 2020

    Har ditt bolag eller varumärke en klart lysande affärskvinna? Klart det har. Nu är hög tid att nominera henne till DIVAS stora branschpris Årets Affärskvinna i sportbranschen 2020.

    Nyheter Mattias Björklund, i dag, 06:28

  • Giro blir ny leverantör till skicrosslandslaget

    Giro blir ny leverantör till skicrosslandslaget

    I slutet av 2020 blev det klart att nya konfektionsvarumärket Huski Wear klär upp det svenska skicrosslandslaget. Och nu står det klart att varumärket Giro ser till att samma skicrosslandslag får goggles och hjälmar.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 15:55

  • Naturkompaniet snart i Norge

    Naturkompaniet snart i Norge

    Svenska Naturkompaniet planerar lansering i Norge och kommer under året att öppna både e-handel och butiker på den norska marknaden. VD Henrik Hoffman ser stora möjligheter med expansionen.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 11:30

  • Release idag: The North Face X Gucci

    Release idag: The North Face X Gucci

    Sedan i september förra året har det tisslats och tasslats. Idag släpps outdoorprodukterna där TNF och Gucci gjort gemensam sak. Och en sak är säker – det är långtifrån storrutigt, svartgråttgrönt eller prispressat.

    Nyheter Mattias Björklund, i dag, 09:39

  • Vi lottar ut 50 biljetter till Ispo Online 2021

    Vi lottar ut 50 biljetter till Ispo Online 2021

    För alla prenumeranter och nyhetsbrevsläsare: Vi lottar ut 50 biljetter till tyska Ispomässans Expodel 1-5 februari till våra mest trogna läsare. Först till kvarn gäller.

    Nyheter Redaktionen, i dag, 11:08

  • Rösta på dina favoriter!

    Rösta på dina favoriter!

    Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 08:34

  • Är det nu det vänder för den fysiska handeln?

    Är det nu det vänder för den fysiska handeln?

    Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 10:36

  • Teslas elektrifierade fotbollsskor

    Teslas elektrifierade fotbollsskor

    Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.

    Nyheter Mattias Björklund, i går, 08:34

  • Branschträff I Vemdalen inställd!

    Branschträff I Vemdalen inställd!

    Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-14 09:03

  • Nya pandemilagen ställer hårdare krav på sportbutikerna

    Nya pandemilagen ställer hårdare krav på sportbutikerna

    Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.

    Nyheter Redaktionen, 2021-01-12 10:30

  • Garmin förvärvar bolag

    Garmin förvärvar bolag

    Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.

    Nyheter Mattias Björklund, 2021-01-12 08:58

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Rösta på dina favoriter!

1 kommentar

Lena: jag har ingen kommentar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206