Ivanhoe använder kokosnötter för ny klädserie

Ivanhoe använder kokosnötter för ny klädserie

Svenska familjeföretaget Ivanhoe stärker sin gröna profil med den nya klädserien Supergreen.

Publicerad

Miljökollektionen lanseras nu till hösten och ingår i höst- och vinterkollektionen för 2020/21. Ivanhoe vill stegvis skapa en mer hållbar varumärkesprofil och Supergreen-serien är ett av stegen på vägen.
– Hållbarhet och hållbart mode har byggt våra kollektioner långt innan de blev välanvända begrepp inom den textila industrin, dels för att ullen alltid spelat en central roll i våra kollektioner och dels för att vi producerar i Sverige och Europa, förklarar Ivanhoes vd Anna Göthager, i ett pressmeddelande.
– I vår "Supergreen-serie" tar vi det ytterligare ett steg och väljer att jobba uteslutande med GOTS-certifierade ullgarner. Tillbehören som används försöker vi hålla så naturliga som möjligt, bland annat är knappar gjorda av kokosnötskal eller återvunnet papper, fortsätter hon.

Plaggen i Supergreen-serien har ullgarner certifierade enligt GOTS (Global Organic Textile Standard).

Ivanhoe, som grundades 1946, är en av få textilproducenter i Sverige och än idag stickas cirka 90 procent av den totala produktionen i den egna fabriken i Gällstad. Numera ligger fokus på stickade funktionsplagg i naturmaterial och de producerar sina kläder nästan uteslutande i ull.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

16 kommentarer

Sportfan: @spisen, om nu S.Palm är så duktig som du antyder, är de väl inga problem att de görs en undersökning som bekräftar de du skriver, och då slipper vi alla spekulationer. De du upplever som apati, de...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842