Brav svarar: 40 medarbetare lämnar när bolaget omorganiserar globalt

I Bravkoncernen ingår ett flertal välkända outdoorvarumärken.

Brav svarar: 40 medarbetare lämnar när bolaget omorganiserar globalt

När Bravkoncernen där bland annat Lundhags och Swix ingår, gör en stor omorganisation, har flera medarbetare lämnat under sommaren. Sportfack undrade varför och nu har Brav svarat.

Publicerad

"Brav rustar för framtiden" är det korta svaret från Brav-koncernen efter att Sportfack efterfrågat en förklaring kring varför bland annat säljare och en designer lämnade Brav (Lundhags) under sommaren. Brav svarar nu att detta är en del i en omorganisation globalt där 40 medarbetare slutar globalt och ersätts med lika många nya roller och där det även ingår en etablering av fler egna butiker under 2021.

Den som leder förändringen är nye vd:n Espen Engelstad, som anslöt från Norrøna i mars. I en nyligen gjord intervju med norska E24 sa Engelstad bland annat: "Vi måste tänka mer globalt i Brav, och om man tittar på ett globalt perspektiv tror jag att hälften av vår omsättning kommer att gå igenom andra kanaler än där vi är i dag."

Espen Engelstad, vd Brav.

Bravs nya vd förklarar att hela Brav-koncernen tvingats in i en stor strategiförändring, då Brav "sett omsättningen plattas ut de senaste åren". Koncernen hade 2019 en omsättning globalt på 1,18 miljarder, en ökning med 3 procent jämfört med 2019. Engelstad sa i en intervju tidigare i augusti att han var nöjd med Swix och Tokos utveckling utanför Skandinavien men att försäljningen inom Skandinavien tappat fart.

Brav Sweden har de senaste åren minskat från toppnoteringen 2016 då bolaget omsatte 224 miljoner kronor. Två år senare hade bolaget tappat 13 procent till 195 miljoner med en vinst på 12,5 miljoner kronor. För 2019 ökade dock omsättningen igen, och uppgick till 207 miljoner kronor (206 672 000).

Bravs varumärken har som så många andra känt på den allt hårdare konkurrensen som ökad globalisering och en exploderande e-handel där kunden är kung. För att hänga med krävs därför nya kompetenser på alla plan och hos alla varumärken, menar Engelstad. Därför har totalt 40 personer lämnat Brav och 40 nya positioner ska enligt honom tillsättas så fort som möjligt. Så snabbt som 2021 vill man dessutom följa i Naturkompaniets/Fenix Outdoors spår och öppna fler egna butiker och genom det kunna visa upp hela sortimentet samt äga alla sina varumärken från design till försäljning mot slutkonsument.

I Sverige innebar det att säljpersonal och en designer lämnade Brav Sweden under försommaren. Brav ville att alla säljarna skulle utgå från Stockholmskontoret och Göteborg. De säljare som inte kunde flytta köptes ut med avtalspaket. De medarbetare som Sportfack varit i kontakt med varken ville eller kunde flytta till Stockholm av olika skäl. En av medarbetarna Sportfack pratat med, som varit anställd i flera år, utryckte att det var tråkigt att behöva säga upp sig själv på detta sätt men ville samtidigt inte säga så mycket mer eftersom hen inte ville få problem när hen nu sökte nytt arbete.

Sportfack ställde frågan till Brav Swedens presskontakt Caroline Karlström; Om ni behöver ha bättre digitaliseringskompetens, varför kan inte medarbetarna omskolas? 

– Vi har och kommer alltid att arbeta med vidareutveckling av medarbetare men en del tjänster är helt nya och kräver flera års erfarenhet och utbildning, som E-commerce manager och SEO-expert.

När ni anställt klart på det förändrade Stockholmskontoret, vilka roller kommer då att finnas där och hur många kommer utgå från det kontoret?

– Vi blir cirka 10 personer för produktutveckling, clothing/marknad och sälj.

Varför är det viktigt för Brav att säljarna i framtiden utgår från Stockholm menar ni?

– Säljarna i Sverige kommer att utgå från Stockholm och Göteborg. Exakt hur de kommer arbeta är inte klart, just nu arbetas det med strategier på många plan för att bygga ett starkt Brav för i framtiden.

Fakta: Brav

Brav ägs helt av Ferd, investeringsgruppen för svenske Johan H. Andresen och döttrarna Katharina och Alexandra G. Andresen.
Här ingår varumärkena Lundhags, Swix, Ulvang, Toko, Helsport och cykelmärket Hard Rocx.
Omsättning 2019: 1,18 miljarder norska kronor (+3% jmfrt med 2018).

On
Off

4 kommentarer

  • Bollsuccé som förnyas

    Bollsuccé som förnyas

    Titleist Pro V1 har funnits i 20 år och varit ohotad på toppen av premiummarknadens bollpyramid. Nu kommer en ny modell av bollen där allt är helt nytt, inget har lämnats oförändrat.

    Nyheter Tommy Jeppsson, i dag, 14:46

  • Didriksons ska göra Paris

    Didriksons ska göra Paris

    E-handelsmönstren under 2020 har gett svenska Didriksons indikationer på ett ökande intresse från franska konsumenter. Nu testar de en popup-butik i Paris.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 17:24

  • We Are Spindye i nytt sportmodesamarbete

    We Are Spindye i nytt sportmodesamarbete

    Svenska miljötechbolaget We Are Spindye har avslöjat ännu ett samarbetspartner. Denna gång handlar det om en av de senaste årens bolagsraketer som använt Spindyes infärgningsteknik.

    Nyheter Mattias Björklund, i dag, 08:50

  • Decathlon tar fram basketkläder åt NBA

    Decathlon tar fram basketkläder åt NBA

    Decathlon lanserar NBA-licenserade produkter i drygt 1 200 butiker över hela världen i Afrika, Asien, Europa, Mellanöstern och Latinamerika. Produkterna kommer att finnas tillgängliga från och med april.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 16:14

  • Dags att nominera Årets Affärskvinna i sportbranschen 2020

    Dags att nominera Årets Affärskvinna i sportbranschen 2020

    Har ditt bolag eller varumärke en klart lysande affärskvinna? Klart det har. Nu är hög tid att nominera henne till DIVAS stora branschpris Årets Affärskvinna i sportbranschen 2020.

    Nyheter Mattias Björklund, i dag, 06:28

  • Giro blir ny leverantör till skicrosslandslaget

    Giro blir ny leverantör till skicrosslandslaget

    I slutet av 2020 blev det klart att nya konfektionsvarumärket Huski Wear klär upp det svenska skicrosslandslaget. Och nu står det klart att varumärket Giro ser till att samma skicrosslandslag får goggles och hjälmar.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 15:55

  • Naturkompaniet snart i Norge

    Naturkompaniet snart i Norge

    Svenska Naturkompaniet planerar lansering i Norge och kommer under året att öppna både e-handel och butiker på den norska marknaden. VD Henrik Hoffman ser stora möjligheter med expansionen.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 11:30

  • Release idag: The North Face X Gucci

    Release idag: The North Face X Gucci

    Sedan i september förra året har det tisslats och tasslats. Idag släpps outdoorprodukterna där TNF och Gucci gjort gemensam sak. Och en sak är säker – det är långtifrån storrutigt, svartgråttgrönt eller prispressat.

    Nyheter Mattias Björklund, i dag, 09:39

  • Vi lottar ut 50 biljetter till Ispo Online 2021

    Vi lottar ut 50 biljetter till Ispo Online 2021

    För alla prenumeranter och nyhetsbrevsläsare: Vi lottar ut 50 biljetter till tyska Ispomässans Expodel 1-5 februari till våra mest trogna läsare. Först till kvarn gäller.

    Nyheter Redaktionen, i dag, 11:08

  • Rösta på dina favoriter!

    Rösta på dina favoriter!

    Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 08:34

  • Är det nu det vänder för den fysiska handeln?

    Är det nu det vänder för den fysiska handeln?

    Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 10:36

  • Teslas elektrifierade fotbollsskor

    Teslas elektrifierade fotbollsskor

    Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.

    Nyheter Mattias Björklund, i går, 08:34

  • Branschträff I Vemdalen inställd!

    Branschträff I Vemdalen inställd!

    Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-14 09:03

  • Nya pandemilagen ställer hårdare krav på sportbutikerna

    Nya pandemilagen ställer hårdare krav på sportbutikerna

    Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.

    Nyheter Redaktionen, 2021-01-12 10:30

  • Garmin förvärvar bolag

    Garmin förvärvar bolag

    Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.

    Nyheter Mattias Björklund, 2021-01-12 08:58

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Rösta på dina favoriter!

1 kommentar

Lena: jag har ingen kommentar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206