Brav svarar: 40 medarbetare lämnar när bolaget omorganiserar globalt

I Bravkoncernen ingår ett flertal välkända outdoorvarumärken.

Brav svarar: 40 medarbetare lämnar när bolaget omorganiserar globalt

När Bravkoncernen där bland annat Lundhags och Swix ingår, gör en stor omorganisation, har flera medarbetare lämnat under sommaren. Sportfack undrade varför och nu har Brav svarat.

Publicerad

"Brav rustar för framtiden" är det korta svaret från Brav-koncernen efter att Sportfack efterfrågat en förklaring kring varför bland annat säljare och en designer lämnade Brav (Lundhags) under sommaren. Brav svarar nu att detta är en del i en omorganisation globalt där 40 medarbetare slutar globalt och ersätts med lika många nya roller och där det även ingår en etablering av fler egna butiker under 2021.

Den som leder förändringen är nye vd:n Espen Engelstad, som anslöt från Norrøna i mars. I en nyligen gjord intervju med norska E24 sa Engelstad bland annat: "Vi måste tänka mer globalt i Brav, och om man tittar på ett globalt perspektiv tror jag att hälften av vår omsättning kommer att gå igenom andra kanaler än där vi är i dag."

Espen Engelstad, vd Brav.

Bravs nya vd förklarar att hela Brav-koncernen tvingats in i en stor strategiförändring, då Brav "sett omsättningen plattas ut de senaste åren". Koncernen hade 2019 en omsättning globalt på 1,18 miljarder, en ökning med 3 procent jämfört med 2019. Engelstad sa i en intervju tidigare i augusti att han var nöjd med Swix och Tokos utveckling utanför Skandinavien men att försäljningen inom Skandinavien tappat fart.

Brav Sweden har de senaste åren minskat från toppnoteringen 2016 då bolaget omsatte 224 miljoner kronor. Två år senare hade bolaget tappat 13 procent till 195 miljoner med en vinst på 12,5 miljoner kronor. För 2019 ökade dock omsättningen igen, och uppgick till 207 miljoner kronor (206 672 000).

Bravs varumärken har som så många andra känt på den allt hårdare konkurrensen som ökad globalisering och en exploderande e-handel där kunden är kung. För att hänga med krävs därför nya kompetenser på alla plan och hos alla varumärken, menar Engelstad. Därför har totalt 40 personer lämnat Brav och 40 nya positioner ska enligt honom tillsättas så fort som möjligt. Så snabbt som 2021 vill man dessutom följa i Naturkompaniets/Fenix Outdoors spår och öppna fler egna butiker och genom det kunna visa upp hela sortimentet samt äga alla sina varumärken från design till försäljning mot slutkonsument.

I Sverige innebar det att säljpersonal och en designer lämnade Brav Sweden under försommaren. Brav ville att alla säljarna skulle utgå från Stockholmskontoret och Göteborg. De säljare som inte kunde flytta köptes ut med avtalspaket. De medarbetare som Sportfack varit i kontakt med varken ville eller kunde flytta till Stockholm av olika skäl. En av medarbetarna Sportfack pratat med, som varit anställd i flera år, utryckte att det var tråkigt att behöva säga upp sig själv på detta sätt men ville samtidigt inte säga så mycket mer eftersom hen inte ville få problem när hen nu sökte nytt arbete.

Sportfack ställde frågan till Brav Swedens presskontakt Caroline Karlström; Om ni behöver ha bättre digitaliseringskompetens, varför kan inte medarbetarna omskolas? 

– Vi har och kommer alltid att arbeta med vidareutveckling av medarbetare men en del tjänster är helt nya och kräver flera års erfarenhet och utbildning, som E-commerce manager och SEO-expert.

När ni anställt klart på det förändrade Stockholmskontoret, vilka roller kommer då att finnas där och hur många kommer utgå från det kontoret?

– Vi blir cirka 10 personer för produktutveckling, clothing/marknad och sälj.

Varför är det viktigt för Brav att säljarna i framtiden utgår från Stockholm menar ni?

– Säljarna i Sverige kommer att utgå från Stockholm och Göteborg. Exakt hur de kommer arbeta är inte klart, just nu arbetas det med strategier på många plan för att bygga ett starkt Brav för i framtiden.

Fakta: Brav

Brav ägs helt av Ferd, investeringsgruppen för svenske Johan H. Andresen och döttrarna Katharina och Alexandra G. Andresen.
Här ingår varumärkena Lundhags, Swix, Ulvang, Toko, Helsport och cykelmärket Hard Rocx.
Omsättning 2019: 1,18 miljarder norska kronor (+3% jmfrt med 2018).

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Sommarläsning: Djuplodande intervju med Marcus Wibergh

50 kommentarer

Nisse: Efter ca 30 år, lämnade jag sportbranschen (tack och lov) för några år sedan. Redan för 7-8 år sedan började man ana åt vilket håll vi var på väg. Det kommer in nya människor, det kommer in...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842