Så ser nya Void och Colourwear ut
3 kommentarer
Ove: Straight to outlet-ladorna.
Icebug Xperience West Coast Trail arrangeras 4-6 september med bansträckningar kring Ramsvik och Hunnebostrand.
Nästan alla lopp i Sverige har ställts in eller genomförts digitalt nu. Icebug ville inte låta en pandemi förstöra löpfesten under sitt traillopp och nu genomförs det i en modifierad och säkerställd form.
Icebug brukar springa sin egen väg. Nu gör varumärket likadant när det gäller loppet de arrangerat sedan 2014, Icebug Xperience West Coast Trail. På grund av Covid-19 har årets upplaga länge varit oklar – men förra veckan fick arrangören Icebug tillstånd från Sotenäs kommun och Polismyndigheten att genomföra loppet i en Corona-anpassad version. Det skriver bolaget i ett pressmeddealnde.
Vd David Ekelund kommenterar beslutet att genomföra loppet så här:
– Mycket har redan sagt om det absurda i vilka sammanhang där 50-personers gränsen tillämpas. Det är förstås bra att det finns regler och riktlinjer, men i vårt fall innebär det att man ser en 25-kilometerssträcka med start och målområde som en arena och då blir det svårt att genomföra ett lopp. Men vi gav oss den på att genomföra det.
David fortsätter:
– Att springa eller vandra i naturen är alltid en bra sak, men i det här läget så är behovet av att få inspiration att röra på sig och investera i sin hälsa större än någonsin. Så efter fem omarbetade planer så fick vi äntligen tillståndet att genomföra eventet.
Lösnignen för Icebug blev helt enkelt flera mindre startgrupper och att begränsa delatagarantalet till 300 löpare som sprids över de tre olika dagsetapperna. Utöver det har platser för start och mål justerats för att minimera trängsel och folksamlingar och vätskestationer har anpassats efter situationen.
– Deltagarnas och våra funktionärers och anställdas säkerhet är naturligtvis det viktigaste. Förhoppningsvis kan det här visa andra att det faktiskt fortfarande går att arrangera lopp, för vi vet att loppdeltagande är en viktig träningsmorot för många. Det bli massor av mer logistik och högre kostnader för färre deltagare, men vi ville bidra med något positivt för folkhälsan, säger Jonas Svengård, tävlingsledare på Icebug.
Icebug Xperience West Coast Trail arrangeras 4-6 september med bansträckningar kring Ramsvik, Hunnebostrand, Smögen, Kungshamn och Bohus-Malmön. Förra året slog man deltagarrekord med 800 löpare och vandrare från ett 30-tal olika länder.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
I april 2020 köpte holländska Colour Group B.V. varumärkena Colourwear och Void vilket gjorde att de hamnade i samma företagsgrupp som Tenson. Sportfack undrade hur mycket som förändrats på åtta månader.
Det har varit på gång tidigare men aldrig sagts rakt ut. Nu har till slut Adidas öppnat för en försäljning av Reebok.
Nystartade outdoorvarumärket Garphyttan får nu draghjälp av Open Air Group som kliver in som minoritetsägare i bolaget.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!