Sporthandeln vinnare under pandemin

Sporthandeln vinnare under pandemin

Corona har slagit mot alla branscher. Men några få är faktiskt vinnare. Dit tillhör sport- och fritidsbranschen. Allt enligt statistik från SCB.

Publicerad

Efter en tuff vår så tog den svenska handeln igång under sommaren. Det visar försk statistik som SCB nu presenterar. Redan under senvåren märkte speciellt outdoorspecialister, cykelhandlare och sportaktörer med effektiva webshopar att försäljningen gick bra. Och nu visar statistiken över junis försäljning från SCB att just sport- och fritidsbraschen är en av de stora vinnarna jämfört med 2019 när svenskar hemestrat och hållit sig hemma i större utsträckning.

Siffrorna är sammanställda av branschorganisationen Svensk handel utifrån Statistiska centralbyrån, SCB:s statistik sett till andra kvartalet i år. Sporthandeln, där allt från cyklar till vandringskängor finns, gick fram med 11,1 procent.

BRANSCHERNA SOM ÖKAT OCH MINSKAT FÖRSÄLJNING UNDER CORONAPANDEMIN

Andra kvartalet 2020 (april-juni) jämfört med samma period 2019 (siffrorna för juni är fortsatt preliminära).

Järn, bygg, färg 19,8 %
Sporthandel 11,1 %
Heminredning 10,4 %
Elektronikhandel 7,8 %
Möbelhandel 4,3 %
Dagligvaruhandel 1,7 %
Leksakshandel -7,2 %
Guldsmedshandel -9,9 %
Bok- och papper -15,6 %
Optik -24,4 %
Klädhandel -29,7 %
Ur -35,4 %
Skohandel -37,9 %

Komplett statistik hittas här på SCB:s web.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Sommarläsning: Djuplodande intervju med Marcus Wibergh

50 kommentarer

Nisse: Efter ca 30 år, lämnade jag sportbranschen (tack och lov) för några år sedan. Redan för 7-8 år sedan började man ana åt vilket håll vi var på väg. Det kommer in nya människor, det kommer in...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842