Poc vill vässa distributionen med europeiskt partnerprogram

Poc vill vässa distributionen med europeiskt partnerprogram

Hjälmföretaget Poc vill förbättra stödet på utvalda marknader med ett nytt europeiskt partnerprogram. Det ska även få bukt med fulförsäljningen av produkter på den svarta marknaden.

Publicerad

Sverigegrundade Poc:s nya distributionssystem träder i kraft i januari 2021 och kommer ha syftet att vässa nätet av seriösa samarbetspartners och helt enkelt stänga ute mer oseriösa och icke-auktoriserade aktörer. Det europeiska partnerprogrammet är tänkt att utgöra en kvalitetsgaranti för de europeiska återförsäljarna, som enligt Poc själva har sagt sig positiva till idén.

Pocs Europa-vd Kolja Plegt.

– Att upprätthålla och förbättra Pocs ledande rykte kräver konsekvens och hög kvalitet, och vi är glada att engagera oss ännu mer direkt med våra nuvarande och framtida partners genom att lansera det europeiska partnerprogrammet. Våra partners och återförsäljare har varmt välkomnat partnerprogrammet eftersom det säkerställer att återförsäljare i hela Europa måste uppfylla samma kriterier och kvalitet, förklarar Kolja Plegt, Pocs verkställande direktör för Europa.

Poc berättar för Sportfack, att eftersom de har vuxit de senaste åren och haft allt svårare att upprätthålla kontrollen och kvaliteten genom hela säljkedjan så vill man öka professionalismen i säljledet och, som sagt, få bort all obehörig försäljning - en försäljning som förekommer både inom fysisk retail och inom e-handeln och som idag utgör ett stort problem för varumärket och givetvis även för de seriösa återförsäljarna.
– Genom att inrätta ett europeiskt partnerprogram lägger vi grunden för att stödja våra officiella partners i hela Europa med den kvalitet och uthållighet som de behöver, vilket också inkluderar att förbjuda försäljning av Poc-produkter av obehöriga återförsäljare, fortsätter Kolja Plegt.     

Idag spänner Pocs produktutbud över skid- och cykelhjälmar, glasögon och skyddskläder. Poc ägs av det Bahrein-baserade investmentbolaget Investcorp, som köpte Poc av Black Diamond 2015 för drygt 500 miljoner SEK.  

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Sommarläsning: Djuplodande intervju med Marcus Wibergh

54 kommentarer

LARSA: @Peter jag delar din ståndpunkt till 100% men hur ska du kunna värja dig från att bli förminskad och avhumaniserad enligt Flashbacks signum för kommentarer? Behöver @Sportfack en/flera moderator för...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842