Lager 157 knaprar på outdoorkakan

Lager 157 knaprar på outdoorkakan

Svenska kedjan Lager 157 tar allt större steg mot ett fullsortiment på outdoorsidan. Nu rapporterar de om en omsättningsökning på över 50 procent under det senaste halvåret inom vad de kallar "funktionskategorin".

Publicerad

Lager 157 rapporterar i ett pressmeddelande om en omsättningsökning i funktionskategorin på över 50 % jämfört med föregående års period januari-juli. Bakom ökningen sägs till exempel outdoorbyxor och träningstajts stå för en stor del. En del av funktionskläderna är utvecklade i samarbete med långloppsåkarna i Lager 157 Skiteam. Plaggen säljs till låga instegspriser.
Företaget har just släppt höstens funktionskläder för barn (lanserades 8 augusti i butik) och även en seamlesskollektion för inomhusträning.

Finns det någon minsta gemensamma nämnare för just outdoorkläderna från Lager 157? Är det något som skiljer ut just de kläderna från andra varumärkens?
- Vi jobbar med storsäljare – de viktigaste produkterna för ett funktionellt outdoorliv. Lager 157 startade med utgångspunkt att stå på kundens sida. Vi har en viktig roll i att demokratisera modebranschen. Genom att skapa bästa värde för pengarna även i outdoor- och trainingsegmentet ger vi fler möjlighet att uppleva riktigt bra funktionskläder till instegspriser. Samma kvalitet men halva priset, är alltid vår målsättning. När våra högmidjade och squatproofa Epic Tights kostar 150 kronor, är vi till och med nere på en prisnivå som motsvarar mindre än en fjärdedel av branschstandard, säger den operative chefen Johanna Winther till Sportfack. 

En fördubblad omsättning för det segmentet, vad innebär det i pengar?
– Vi vill inte gärna kommentera med exakta belopp, men det rör sig om 9-siffrigt för helåret i kategorin. Då är inte barnfunktion medräknat. Med tanke på våra priser innebär det att vi har relativt stora volymer i omlopp. Nu gäller det bara att vi tar oss an hösten på ett lika gott sätt. Första nyheterna har svarat bra och vi har gjort spännande tekniska utvecklingar, bland annat på vinterns skidkläder som vi tror kunderna kommer att ha glädje av, fortsätter hon.

Lager 157 är även öppna med att de aktivt söker efter fler butikslägen, i framförallt grannländerna Norge och Finland. 

Prisläget är lågt, 150 kronor för ett par sömlösa tajts i webbshoppen.

On
Off

18 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Jack Wolfskin får ny vd

5 kommentarer

Oskar: Låg tröskel för att bli älskad. Håller med om att det lät lite trist, ska skärpa mig även om jag ibland tycker att det blir lite väl gnälligt på gnället. Mer konstruktivt framöver. Bra Johan.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842