Tuff tid för många skoföretag

Foto: Pixabay

Tuff tid för många skoföretag

Efter ett svagt 2019 hoppades skobranschen på nytändning 2020, sen kom corona och allt efter det är en enda stor Lützendimma – även om det också finns vissa ljusglimtar.

Publicerad

Skoåret 2020 går troligen till historien som ett av de absolut tuffaste åren hittills. Enligt branschtidningen Skomagazinet har tiden sedan mars varit en riktig rysare för många skohandlare – och leverantörer – inom modesegmentet. Vissa aktörer vittnar om en försäljning i fritt fall under vårmånaderna. Enligt Svensk handels stilindex sjönk försäljningen med 51,8 procent under april och enligt SCB med 41 procent under maj månad. Totalt har skoförsäljningen minskat med 34,4 procent under perioden januari-juni. 

De mindre butikerna verkar dock ha klarat sig bättre än de större kedjorna som ofta ligger placerade i cityområden och i stora köpcentra, dit kunderna inte vågat eller kunnat gå.        

Särskilt försäljningen av vissa skonischer som festskor för till exempel studentpartyn, firmafester och skolbaler har varit väldigt liten, medan barnskor och funktionsskor verkar ha gått bättre och nu den senaste tiden: sandaler. Något som ligger i linje med sport- och outdoorbutikernas goda försäljning av löparskor och vandringskängor.      
Många företag inom skobranschen har därför tagit del av regeringens stödpaket, framförallt permitteringsbidraget, skriver Skomagazinet. 

Parallellt har e-handeln ökat, men har inte lyckats kompensera försäljningstappet. Nu finns dock tecken på att försäljningen börjar ta fart igen, men för många handlare och även många leverantörer är det stora hål som behöver fyllas, för att kunna komma ur det här året och ha möjlighet att satsa på nästa. 

De 10 största skoleverantörernas omsättning i Sverige 2019
(vissa aktörer fanns även med på Sportfacks omsättningslista i nr 4/20)
1. Rieker Sverige – 245 MSEK (uppskattad siffra)
2. Vagabond International – 158 MSEK
3. Skofabriken Kavat – 130 MSEK (avser total försäljning, inte enbart Sverige)
4. Viking Footwear - 126 MSEK
5. Brunngård Group – 122 MSEK
6. Outrigger – 88 MSEK
7. Merrell Sverige – 87 MSEK
8. Tamaris Sverige – 80 MSEK (uppskattad siffra)
9. TD Brands – 66 MSEK
10. Björn Borg Footwear – 60 MSEK

Källa: Skomagazinet

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Sommarläsning: Djuplodande intervju med Marcus Wibergh

54 kommentarer

LARSA: @Peter jag delar din ståndpunkt till 100% men hur ska du kunna värja dig från att bli förminskad och avhumaniserad enligt Flashbacks signum för kommentarer? Behöver @Sportfack en/flera moderator för...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842