På nytt jobb: Carl Sterner bygger upp Shimanos nya fiskeorganisation

På nytt jobb: Carl Sterner bygger upp Shimanos nya fiskeorganisation

Carl Sterner har lämnat ansvaret för jakt- och vildmarksegmentet på XXL i Sverige för att bygga upp en ny nordisk säljorganisation för Shimano, som i oktober försvinner från Normarks varumärkesportfölj.

Publicerad

Hur har första tiden på jobbet varit?
– Många digitala videomöten! Man hade ju hoppats på att få träffa alla nya arbetskompisar, även de på det europeiska huvudkontoret i Holland som det var tänkt. Men nu har det blivit videokonferenser i stället. Det har varit lite speciellt. Även på vårt kontor i Uppsala har många arbetat hemifrån. Men jag har börjat lära mig en del namn…

Du kommer från XXL – vilken är den stora skillnaden mot att jobba i butik?
– Jag får nog återkomma med ett svar i oktober när vi går live med försäljningen. Det är först då vi tar över distributionen efter Normark och går live med försäljningen.

Du bygger upp en helt ny säljorganisation för Norden?
– Precis! Jag var först på plats. Uppdraget är att bygga en organisation för Danmark, Sverige, Finland, Norge och Island. Det pågår för fullt. Vi har ju redan backoffice–funktioner från cykel. På det nordiska kontoret jobbar 30 personer och totalt i Norden är vi 50 personer. Under rådande förutsättningar så känns det ju kul att få vara med om en satsning, och entusiasmen märks även på mängden och kvaliteten på kandidaterna som söker.

Varför vill Shimano sköta distributionen själva?
– Vi får bättre möjligheter att spela ut hela vår bredd och det tror vi ska gynna både återförsäljare och konsument. Vi kan utveckla produkter och produktportföljen med ett sortiment som passar bättre i Norden. Att säkerställa funktioner för reparation och service är också en viktig bit för slutkonsumenten. Vi vill göra det lätt för återförsäljarna att jobba. Återförsäljarna ska kunna fokusera på sin verksamhet.
– Normark har gjort ett bra jobb men nu kan Shimano få organisationens odelade uppmärksamhet när det gäller marknadsföring. Normark har många fina varumärken och de har även egna varumärken. Vi fokuserar helt på Shimano.

Hur bygger du relationer till ÅF-ledet?
– Det är otroligt viktigt att snabbt komma på banan för att lära känna kunderna och deras behov. Det skiljer otroligt mycket mellan olika länder i Europa. Fisket ser ut på olika sätt. Shimano ligger långt fram när det gäller teknologi och vi ska dela med oss av kunskap genom att utbilda återförsäljarnas personal. Vi vill bygga långsiktiga relationer och inleda ett hållbart partnerskap. Vi ser ju att det sker ett skifte i detaljhandel generellt och vi vill gå in i detta tillsammans för att säkerställa att nödvändig information och kompetens finns i båda leden. 

Shimano tillverkar också cykelkomponenter. Har ni nytta av detta?
– Att vi även kommer dra nytta av de processer och kontakter vi byggt upp i den befintliga cykelverksamheten. Shimano firar ju hundra år så det finns historik och erfarenhet i väggarna, framförallt inom produtveckling, produktionsteknik och materialteknik som man kunnat dela med cykel. Det gör att vissa egenskaper på våra rullar är unika på marknaden och det är en stor del av framgången på fiske. Det handlar inte bara om att vi utnyttjar samma teknik utan också om att vi dessutom kommer med ny teknik kontinuerligt. Man kan lägga mer fisketid vid vattnet när grejerna håller kvalitet. 

Är det inte tufft att sälja fiskerullar i ABU:s hemland?
– Det är klart att ABU har en stark position, med tanke på att de kommer från Svängsta. Men det som gör Shimano unikt är en produktionsteknik som ABU Garcia inte har i dagsläget. Sedan har ju konkurrensen från andra tillverkare också ökat. Men som du säger så har ABU gjort ett gediget jobb även i nutid, så de är en god konkurrent. Jag jobbade tätt ihop med dem på XXL, det är ett bra team och trevliga "gubbar". 

Vart sker marknadsföringen mot konsument nu när det knappt finns några fisketidningar kvar?
– Vi håller på att ta fram en marknadsplan. Digitala kanaler är viktiga men jag ser fortfarande tryckt media som ett bra sätt att nå konsumenten. Som fiskare och jägare gillar jag att läsa ett magasin och jag ser definitivt magasin som en del i mixen. Jag vet också från min tid på XXL att print fungerar. Jag jobbade mycket med tryckt marknadsföring. Det funkar om man gör det på rätt sätt.

*Artikeln är tidigare publicerad i Sportfack nummer 7/8 som ligger ute hos pren just nu.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Jack Wolfskin får ny vd

5 kommentarer

Oskar: Låg tröskel för att bli älskad. Håller med om att det lät lite trist, ska skärpa mig även om jag ibland tycker att det blir lite väl gnälligt på gnället. Mer konstruktivt framöver. Bra Johan.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842