XXL har vind i seglen

Från minus till plus, så kan man enkelt beskriva XXL:s senaste delårsrapport. Både försäljningen i Norge och Sverige har varit stark under andra kvartalet. Däremot haltar den fortfarande i Österrike.

Enligt XXL:s senaste delårsrapport har försäljningen tagit rejäl fart under årets andra kvartal. Under det första kvartalet så hade koncernen ett minusresultat på 83 MNOK, men nu är motsvarande siffra 385 MNOK plus, trots corona. Allra bäst har tillväxten varit i Norge med nära 40 procent upp (37 varuhus). I Sverige är tillväxten 30 procent med en omsättning under andra kvartalet på 798 MNOK och ett rörelseresultat på 83 miljoner NOK – här är antalet varuhus i nuläget 29 stycken. Detta alltså trots, eller kanske tack vare, vårens omfattande reaförsäljningar.  
Även försäljningen i Finland har gått bra under samma period, med ett rörelseresultat på 87 MNOK. Nästan en fördubbling av resultatet jämfört med samma period 2019. Däremot har försäljningen fortfarande inte tagit fart i Österrike, där rörelseresultatet ligger på minus 3 MNOK (6 varuhus).   

Parallellt har XXL genomfört en omfattande omorganisering. Före sommaren kom beskedet att XXL drar åt svångremmen rejält på huvudkontoret i Norge och plockade bort 45 tjänster, en åtgärd som enligt XXL själva inte har med corona att göra. Johan Ljung på XXL Sverige kommenterade då till Sportfack:
– Huvudsakligen gäller det personal i Oslo och XXL Group ska när processen är klar senare i år ha minskat den centrala organisationen med runt 45 personer. På det svenska huvudkontoret berörs ett fåtal tjänster, även om det såklart kan få stor inverkan på dessa personer. Det är för tidigt att säga exakt vilka tjänster som ändras och hur, nu genomförs samråd med fackliga organisationer. Denna omorganisering har inget med covid-19 att göra, utan handlar om att anpassa och förbättra oss som retailbolag, så att vi i framtiden har möjligheter att skapa ännu bättre resultat.