1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Från minus till plus, så kan man enkelt beskriva XXL:s senaste delårsrapport. Både försäljningen i Norge och Sverige har varit stark under andra kvartalet. Däremot haltar den fortfarande i Österrike.
Enligt XXL:s senaste delårsrapport har försäljningen tagit rejäl fart under årets andra kvartal. Under det första kvartalet så hade koncernen ett minusresultat på 83 MNOK, men nu är motsvarande siffra 385 MNOK plus, trots corona. Allra bäst har tillväxten varit i Norge med nära 40 procent upp (37 varuhus). I Sverige är tillväxten 30 procent med en omsättning under andra kvartalet på 798 MNOK och ett rörelseresultat på 83 miljoner NOK - här är antalet varuhus i nuläget 29 stycken. Detta alltså trots, eller kanske tack vare, vårens omfattande reaförsäljningar.
Även försäljningen i Finland har gått bra under samma period, med ett rörelseresultat på 87 MNOK. Nästan en fördubbling av resultatet jämfört med samma period 2019. Däremot har försäljningen fortfarande inte tagit fart i Österrike, där rörelseresultatet ligger på minus 3 MNOK (6 varuhus).
Parallellt har XXL genomfört en omfattande omorganisering. Före sommaren kom beskedet att XXL drar åt svångremmen rejält på huvudkontoret i Norge och plockade bort 45 tjänster, en åtgärd som enligt XXL själva inte har med corona att göra. Johan Ljung på XXL Sverige kommenterade då till Sportfack:
– Huvudsakligen gäller det personal i Oslo och XXL Group ska när processen är klar senare i år ha minskat den centrala organisationen med runt 45 personer. På det svenska huvudkontoret berörs ett fåtal tjänster, även om det såklart kan få stor inverkan på dessa personer. Det är för tidigt att säga exakt vilka tjänster som ändras och hur, nu genomförs samråd med fackliga organisationer. Denna omorganisering har inget med covid-19 att göra, utan handlar om att anpassa och förbättra oss som retailbolag, så att vi i framtiden har möjligheter att skapa ännu bättre resultat.
Svenska Fjällräven ansluter sig till raden av varumärken som gör nya plagg av spillmaterial. De har tidigare använt restull från köttindustrin till foder, men nu kör man lapptäckedesign med spillbitar av G1000-väv från den egna produktionen till kollektionen Samlaren.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen