1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Svenska Polygiene samarbetar med amerikanska Returnity för att lansera återanvändbara förpackningar med antivirusskydd.
Svenska Polygiene var en av de nominerade i Sportfacks Gear of the year, 2019, i kategorin årets innovation för sin crunch-teknologi – som minskar odörproblemen i funktionskläder med hjälp av naturliga partiklar.
I våras lanserade de konceptet ViralOff, ett antimikrobiellt lösningsmedel som reducerar eventuell virusförekomst i ett textilplagg med 99 procent på ett par timmar (gäller även för coronavirus). Nu går de vidare till förpackningar. Tillsammans med den amerikanska förpackningsspecialisten Returnity har de tagit fram en återanvändbar förpackning som är behandlad med ViralOff. Ordervärdet för de första två åren ligger på cirka 500 000 us-dollar.
Returnity har som nisch att ta fram recyclade förpackningslösningar och vill minska plastanvändningen (som nu har blivit vanligare igen i och med coronapandemin).
– Det vi gör på Returnity är att bygga på dessa återanvändbara lösningar och tillhandahålla de bredare system som krävs för att företag ska kunna övergå till den cirkulära ekonomin. Genom att samarbeta med Polygiene kan vi nu skapa något som bättre möter konsumenternas behov i vår värld idag, säger Mike Newman, vd för Returnity Innovations, i ett pressmeddelande.
Polygienes vd Ulrika Björk fyller på:
– När vi träffade Returnity insåg vi att våra mål var i linje och att det fanns en möjlighet att arbeta tillsammans för att ytterligare förbättra deras återanvändbara lådor och väskor genom att behandla dem med ViralOff.
– Anti-virala behandlingar har varit en game changer när världen ska navigera i pandemin och vi tror att dessa behandlingar kommer att bli den nya standarden för återanvändbara ting i framtiden, menar Ulrika Björk.
Polygiene är listat på Nasdaq First North Growth Market i Stockholm och bland de inblandade finns till exempel Erik Penser Bank AB.
Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!
Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.
Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!