Didriksons mångdubblade sin försäljning under corona

Didriksons mångdubblade sin försäljning under corona

I takt med att butiksbesöken gick ner kraftigt under våren valde Didriksons istället på att satsa direkt mot konsument i digitala kanaler. Det fick en omedelbar effekt på försäljningen.

Publicerad

Didriksons styrde om fokuset mitt under brinnande coronapandemi och valde att expandera sin närvaro i DTC-kanalerna. Det visade sig vara ett bra drag. Under det första halvåret 2020 ökade försäljningen via e-handeln med 400 procent.  
– Det är lite överraskande måste jag säga, eftersom våra försäljningstoppar historiskt sett sker under hösten och vintern. Det är också oerhört glädjande, vi ser verkligen att det finns en efterfrågan på våra produkter därute, året om, säger Petra Sabo, Head of DTC på Didriksons.
Ökad varumärkeskännedom har varit ett av företagets prioriterade målsättningar och verktygen har varit ökad digital annonsering och marknadsföring. Det har gjort att antal besök till hemsidan dubblerats och konverteringen, enligt Didriksons, ökade med 50 procent under årets första sex månader.          

Det riktade kundfokuset är tänkt att inte enbart gynna den egna e-handeln, utan även efterfrågan på Didriksons-produkter ute hos de fysiska återförsäljarna. E-handeln är i första hand till för att bygga varumärke pch utgöra ett komplement till återförsäljarledet.
– Vi vill fokusera på att lära känna vår kund ännu bättre, identifiera deras behov och efterfrågan, det är oerhört viktigt för fortsatt tillväxt. Våra återförsäljare är enormt värdefulla för oss, därför konkurrerar vi inte med deras eventuella rabatter eller medlemserbjudanden. Tillsammans har vi vår slutkonsument i fokus, och när återförsäljare inte har möjlighet att ta in hela sortimentet kan vi visa hela vårt breda produktutbud i samtliga storlekar om det skulle saknas hos dem. Det är på det viset som vår e-handel bygger varumärket, säger Petra Sabo, i ett pressmeddelande. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Sommarläsning: Djuplodande intervju med Marcus Wibergh

8 kommentarer

Fredrik: Butiksanställda är väl bara en kostnad i dessa tider och ju mer erfarenhet och kunskap ju dyrare är dom så då är det ju behändigt att kunna göra sig av med dom på detta sätt. Ungefär som man tar...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842