Didriksons mångdubblade sin försäljning under corona

Didriksons mångdubblade sin försäljning under corona

I takt med att butiksbesöken gick ner kraftigt under våren valde Didriksons istället på att satsa direkt mot konsument i digitala kanaler. Det fick en omedelbar effekt på försäljningen.

Publicerad

Didriksons styrde om fokuset mitt under brinnande coronapandemi och valde att expandera sin närvaro i DTC-kanalerna. Det visade sig vara ett bra drag. Under det första halvåret 2020 ökade försäljningen via e-handeln med 400 procent.  
– Det är lite överraskande måste jag säga, eftersom våra försäljningstoppar historiskt sett sker under hösten och vintern. Det är också oerhört glädjande, vi ser verkligen att det finns en efterfrågan på våra produkter därute, året om, säger Petra Sabo, Head of DTC på Didriksons.
Ökad varumärkeskännedom har varit ett av företagets prioriterade målsättningar och verktygen har varit ökad digital annonsering och marknadsföring. Det har gjort att antal besök till hemsidan dubblerats och konverteringen, enligt Didriksons, ökade med 50 procent under årets första sex månader.          

Det riktade kundfokuset är tänkt att inte enbart gynna den egna e-handeln, utan även efterfrågan på Didriksons-produkter ute hos de fysiska återförsäljarna. E-handeln är i första hand till för att bygga varumärke pch utgöra ett komplement till återförsäljarledet.
– Vi vill fokusera på att lära känna vår kund ännu bättre, identifiera deras behov och efterfrågan, det är oerhört viktigt för fortsatt tillväxt. Våra återförsäljare är enormt värdefulla för oss, därför konkurrerar vi inte med deras eventuella rabatter eller medlemserbjudanden. Tillsammans har vi vår slutkonsument i fokus, och när återförsäljare inte har möjlighet att ta in hela sortimentet kan vi visa hela vårt breda produktutbud i samtliga storlekar om det skulle saknas hos dem. Det är på det viset som vår e-handel bygger varumärket, säger Petra Sabo, i ett pressmeddelande. 

On
Off

0 kommentarer

  • Bollsuccé som förnyas

    Bollsuccé som förnyas

    Titleist Pro V1 har funnits i 20 år och varit ohotad på toppen av premiummarknadens bollpyramid. Nu kommer en ny modell av bollen där allt är helt nytt, inget har lämnats oförändrat.

    Nyheter Tommy Jeppsson, i dag, 14:46

  • Didriksons ska göra Paris

    Didriksons ska göra Paris

    E-handelsmönstren under 2020 har gett svenska Didriksons indikationer på ett ökande intresse från franska konsumenter. Nu testar de en popup-butik i Paris.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 17:24

  • We Are Spindye i nytt sportmodesamarbete

    We Are Spindye i nytt sportmodesamarbete

    Svenska miljötechbolaget We Are Spindye har avslöjat ännu ett samarbetspartner. Denna gång handlar det om en av de senaste årens bolagsraketer som använt Spindyes infärgningsteknik.

    Nyheter Mattias Björklund, i dag, 08:50

  • Decathlon tar fram basketkläder åt NBA

    Decathlon tar fram basketkläder åt NBA

    Decathlon lanserar NBA-licenserade produkter i drygt 1 200 butiker över hela världen i Afrika, Asien, Europa, Mellanöstern och Latinamerika. Produkterna kommer att finnas tillgängliga från och med april.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 16:14

  • Dags att nominera Årets Affärskvinna i sportbranschen 2020

    Dags att nominera Årets Affärskvinna i sportbranschen 2020

    Har ditt bolag eller varumärke en klart lysande affärskvinna? Klart det har. Nu är hög tid att nominera henne till DIVAS stora branschpris Årets Affärskvinna i sportbranschen 2020.

    Nyheter Mattias Björklund, i dag, 06:28

  • Giro blir ny leverantör till skicrosslandslaget

    Giro blir ny leverantör till skicrosslandslaget

    I slutet av 2020 blev det klart att nya konfektionsvarumärket Huski Wear klär upp det svenska skicrosslandslaget. Och nu står det klart att varumärket Giro ser till att samma skicrosslandslag får goggles och hjälmar.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 15:55

  • Naturkompaniet snart i Norge

    Naturkompaniet snart i Norge

    Svenska Naturkompaniet planerar lansering i Norge och kommer under året att öppna både e-handel och butiker på den norska marknaden. VD Henrik Hoffman ser stora möjligheter med expansionen.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 11:30

  • Release idag: The North Face X Gucci

    Release idag: The North Face X Gucci

    Sedan i september förra året har det tisslats och tasslats. Idag släpps outdoorprodukterna där TNF och Gucci gjort gemensam sak. Och en sak är säker – det är långtifrån storrutigt, svartgråttgrönt eller prispressat.

    Nyheter Mattias Björklund, i dag, 09:39

  • Vi lottar ut 50 biljetter till Ispo Online 2021

    Vi lottar ut 50 biljetter till Ispo Online 2021

    För alla prenumeranter och nyhetsbrevsläsare: Vi lottar ut 50 biljetter till tyska Ispomässans Expodel 1-5 februari till våra mest trogna läsare. Först till kvarn gäller.

    Nyheter Redaktionen, i dag, 11:08

  • Rösta på dina favoriter!

    Rösta på dina favoriter!

    Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 08:34

  • Är det nu det vänder för den fysiska handeln?

    Är det nu det vänder för den fysiska handeln?

    Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.

    Nyheter Nicolas Jändel, i dag, 10:36

  • Teslas elektrifierade fotbollsskor

    Teslas elektrifierade fotbollsskor

    Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.

    Nyheter Mattias Björklund, i går, 08:34

  • Branschträff I Vemdalen inställd!

    Branschträff I Vemdalen inställd!

    Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.

    Nyheter Nicolas Jändel, 2021-01-14 09:03

  • Nya pandemilagen ställer hårdare krav på sportbutikerna

    Nya pandemilagen ställer hårdare krav på sportbutikerna

    Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.

    Nyheter Redaktionen, 2021-01-12 10:30

  • Garmin förvärvar bolag

    Garmin förvärvar bolag

    Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.

    Nyheter Mattias Björklund, 2021-01-12 08:58

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Rösta på dina favoriter!

1 kommentar

Lena: jag har ingen kommentar.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206