Didriksons mångdubblade sin försäljning under corona

I takt med att butiksbesöken gick ner kraftigt under våren valde Didriksons istället på att satsa direkt mot konsument i digitala kanaler. Det fick en omedelbar effekt på försäljningen.

Didriksons styrde om fokuset mitt under brinnande coronapandemi och valde att expandera sin närvaro i DTC-kanalerna. Det visade sig vara ett bra drag. Under det första halvåret 2020 ökade försäljningen via e-handeln med 400 procent.  
– Det är lite överraskande måste jag säga, eftersom våra försäljningstoppar historiskt sett sker under hösten och vintern. Det är också oerhört glädjande, vi ser verkligen att det finns en efterfrågan på våra produkter därute, året om, säger Petra Sabo, Head of DTC på Didriksons.
Ökad varumärkeskännedom har varit ett av företagets prioriterade målsättningar och verktygen har varit ökad digital annonsering och marknadsföring. Det har gjort att antal besök till hemsidan dubblerats och konverteringen, enligt Didriksons, ökade med 50 procent under årets första sex månader.          

Det riktade kundfokuset är tänkt att inte enbart gynna den egna e-handeln, utan även efterfrågan på Didriksons-produkter ute hos de fysiska återförsäljarna. E-handeln är i första hand till för att bygga varumärke pch utgöra ett komplement till återförsäljarledet.
– Vi vill fokusera på att lära känna vår kund ännu bättre, identifiera deras behov och efterfrågan, det är oerhört viktigt för fortsatt tillväxt. Våra återförsäljare är enormt värdefulla för oss, därför konkurrerar vi inte med deras eventuella rabatter eller medlemserbjudanden. Tillsammans har vi vår slutkonsument i fokus, och när återförsäljare inte har möjlighet att ta in hela sortimentet kan vi visa hela vårt breda produktutbud i samtliga storlekar om det skulle saknas hos dem. Det är på det viset som vår e-handel bygger varumärket, säger Petra Sabo, i ett pressmeddelande. 

Relaterat företag i Sportregistret

  • Didriksons Regnkläder

    På Didriksons har vi en enkel filosofi: Vi utmanar inte elementen, vi anpassar oss till dem. Precis som Julius och Hanna Didrikson gjorde, redan 1913 då de började tillverka arbetskläder åt alla fiskare i Grundsund. I över hundra år har vi varit vår grundidé trogna. Att göra funktionella plagg som håller dig torr och skön oavsett väderlek. Kanske är det därför vi hundra år senare fortfarande är Skandinaviens ledande varumärke för regn- och funktionsplagg.