1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
SOA Overall Winner blev i år Polygiene med sin impregnering Viraloff.
Nästa vår och sommars bästa skandinaviska outdoorprodukter är prisade. Traditionsenligt har SOA, Scandinavian Outdoor Award delats ut av en internationell jury. I år för sextonde året.
För sextonde året har Scandinavian Outdoor Award delats ut. Priset går till innovativa skandinaviska produkter från varumärken som lyckats kombinera smart och snygg design med funktionalitet på ett miljömässigt sätt. Den första juli delades priserna ut för bästa vår/sommarprodukter 2020/21.
En jury bestående av svenska och internationella jurymedlemmar med bred erfarenhet från outdoorbranschen som testat samtliga nominerade produkter, korade i år fem vinnare, fyra kategorivinnare och en totalsegrare.
Då och då lyckas varumärken tajma en produkt med tidens tecken. Som svenska Polygiene som i år tog hem det stora priset och blev Overall winner med teknologin Viraloff. I år fastnade juryn för en antivirus och antimikrobiell behandling av textilier som tack vare silversalter kan användas för ansiktsmasker och liknande, och kan minska virusförekomsten med upp till 99 procent på två timmar. En mycket relevant teknologi i den nuvarande pandemin, framhöll juryn.
– Att vi fick detta pris av SOG gör oss glada. Superglada faktiskt. Det är ett erkännande att Viraloff har en viktig roll att spela i bekämpandet av nuvarande pandemin, men också att det är en hållbar lösning som gör det möjligt att använda artiklar längre och tvätta dem mindre ofta, säger Niklas Brosnan, Marketing Manager på svenska Polygiene.
Footwear Award gick i år till en collab och Icebug och Eide Woolpower för deras speaker tillverkad av återvunnen merinoull och ett minimum av plast. En ullsneaker är redan ett steg bort från användandet av plast, och en ullsneaker tillverkad av produktionsrester av ull är ytterligare ett steg mot hållbarhet.
Motivering från juryn: "Dessa sneakers är inte bara bekväma, den otroligt andningsbara merinoullen klarar även av en hel del väta ", säger en jurymedlem om Eide Woolpower RB9X från den svenska skospecialisten Icebug. Det är också en sko med bra hållbarhetstänk. Den filtade ullen är tillverkad av produktionsrester från den svenska tillverkaren Woolpower. Skon är inte direkt utvecklad för vandring, men gör dina dagliga promenader eller resor mycket trevligare.
Hardware Award gick till finska Muurikka för deras retroinspirerade rök Outdoor Retro Smoker. Juryn charmades av smidigheten i produkten, röken går enkelt att bära i ryggsäcken eller kajaken. Det är tillverkat av rostfritt stål och har en cylindrisk form som möjliggör bättre luftcirkulation än rektangulär design.
Bästa barnprodukt, Kids Award blev Vahti Hoodie från finska Reima, som med en giftfri och biologiskt nedbrytbar insektsavvisande finish utvändigt, stöter bort insekter och fästingar. Finishen håller dessutom i mer än 100 tvättar. Vem tillverkar sprejen och säljer på sprejflaska framöver, undrar Sportfack.
Zlideon är en patenterad lösning som hjälper dig att laga trasiga dragkedjor. En viktig komponent mot ett hållbart användarmönster – att öka livslängden på jackor, ryggsäckar, sovsäckar och skor istället för att köpa nytt. För den lilla men smarta uppfinningen fick varumärket med samma namn Hardware Accessories Award för 2020.
Vinnare Scandinavian Outdoor Award 2020
Overall Winner: Polygiene/ViralOff
Footwear Award: Icebug/Eide Woolpower RB9x
Hardware Award: Muurikka/Outdoor Retro Smoker
Kids Award: Reima/Vahti Hoodie
Hardware Accessories Award: ZlideOn/ZlideOn
Jury
Gijs Loning (NL) Frank Wacker (DE) Piotr Drozdz (PL) Joel Svedlund (SE) Cajsa Rännar (SE) Will Renwick (UK).
Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!
Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.
Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!
Stort grattis Polygiene! Pacsafe´s masker Viraloff i samarbete med Polygiene finns på hyllan hos oss med nästa vecka, så hör av er om ni vill veta mer.
David/High Coast Outdoor