Uniqlos andra Sverigebutik öppnar i slutet av augusti

Uniqlos andra Sverigebutik öppnar i slutet av augusti

Det blir den tredje Uniqlobutiken i Skandinavien. Den här gången etablerar sig den japanska kedjan i Mall of Scandinavia-köpcentret i Solna, utanför Stockholm.

Publicerad

Den två våningar och 1 840 kvadratmeter stora butiken kommer att fokusera på Uniqlos LifeWear-kläder för män, kvinnor, barn och bebisar. Butiken öppnar den 28 augusti.
Då är det ganska precis två år sedan som Uniqlo etablerade sin första Sverigebutik, vid Kungsträdgården i centrala Stockholm. Då sa operation officer Mikiya Kuroso, bland annat följande till Sportfack:
– Vårt mål är givetvis att skapa en lönsam butik, gärna från dag ett. Men vi betraktar absolut Stockholmsetableringen som en långsiktig satsning.    

Utan att veta några siffror så verkar Stockholmssatsningen i Uniqlos ögon värd att gå vidare med. Den första butiken verkar i alla fall inte ha avskräckt dem från att öka på sin närvaro i Sverige.
– Uniqlos Lifewear-koncept med enkla och högkvalitativa vardagskläder har tagits emot väl av de svenska kunderna. Nu kommer vi att utvidga tillgängligheten för våra lokala kunder i Sveriges största galleria, och samtidigt finnas till hands för förortsområden såväl som centrala Stockholm. Vi strävar efter att ständigt förbättra och göra vårt erbjudande perfekt. Genom att addera nya tjänster, som Uniqlo aldrig erbjudit tidigare, strävar vi efter att vara ännu mer relevanta för våra kunders önskemål och behov, säger general manager Nikolina Johnston, i ett pressmeddelande.

En del av sortimentet består av sport- och outdoorplagg.

Kedjan har främst H&M och Zara som främsta konkurrenter, men har även en ganska stor avdelning för sport- och outdoorplagg. Nyheten om etableringsplanerna kom ut redan tidigare i år, men däremot har det varit oklart med öppningsdatumet, möjligen till följd av händelseutvecklingen med corona.    
Det som är mest intressant ur ett retailperspektiv är de nya tjänsterna som Uniqlo bygger på med, i sitt erbjudande till kunder i närområdet. Det handlar om till exempel stylistkonsultation, möjligheten att få kläder korrigerade, samt en digital klädvårdsguide framtagen tillsammans med The Steamery.
För öppningen i MOS har Uniqlo samarbetat med konstnären Astrid Wilson. Hon har skapat en tillfällig konstinstallation som kommer att visas upp i butiken under den första månaden.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

BA Sportprodukter blir agent för Falke

1 kommentar

Gunnar B: Snyggt! Falke gör fantastiska produkter och borde ha grym potential på svenska marknaden.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842