Så ser nya Void och Colourwear ut
3 kommentarer
Ove: Straight to outlet-ladorna.
Det blir den tredje Uniqlobutiken i Skandinavien. Den här gången etablerar sig den japanska kedjan i Mall of Scandinavia-köpcentret i Solna, utanför Stockholm.
Den två våningar och 1 840 kvadratmeter stora butiken kommer att fokusera på Uniqlos LifeWear-kläder för män, kvinnor, barn och bebisar. Butiken öppnar den 28 augusti.
Då är det ganska precis två år sedan som Uniqlo etablerade sin första Sverigebutik, vid Kungsträdgården i centrala Stockholm. Då sa operation officer Mikiya Kuroso, bland annat följande till Sportfack:
– Vårt mål är givetvis att skapa en lönsam butik, gärna från dag ett. Men vi betraktar absolut Stockholmsetableringen som en långsiktig satsning.
Utan att veta några siffror så verkar Stockholmssatsningen i Uniqlos ögon värd att gå vidare med. Den första butiken verkar i alla fall inte ha avskräckt dem från att öka på sin närvaro i Sverige.
– Uniqlos Lifewear-koncept med enkla och högkvalitativa vardagskläder har tagits emot väl av de svenska kunderna. Nu kommer vi att utvidga tillgängligheten för våra lokala kunder i Sveriges största galleria, och samtidigt finnas till hands för förortsområden såväl som centrala Stockholm. Vi strävar efter att ständigt förbättra och göra vårt erbjudande perfekt. Genom att addera nya tjänster, som Uniqlo aldrig erbjudit tidigare, strävar vi efter att vara ännu mer relevanta för våra kunders önskemål och behov, säger general manager Nikolina Johnston, i ett pressmeddelande.
Kedjan har främst H&M och Zara som främsta konkurrenter, men har även en ganska stor avdelning för sport- och outdoorplagg. Nyheten om etableringsplanerna kom ut redan tidigare i år, men däremot har det varit oklart med öppningsdatumet, möjligen till följd av händelseutvecklingen med corona.
Det som är mest intressant ur ett retailperspektiv är de nya tjänsterna som Uniqlo bygger på med, i sitt erbjudande till kunder i närområdet. Det handlar om till exempel stylistkonsultation, möjligheten att få kläder korrigerade, samt en digital klädvårdsguide framtagen tillsammans med The Steamery.
För öppningen i MOS har Uniqlo samarbetat med konstnären Astrid Wilson. Hon har skapat en tillfällig konstinstallation som kommer att visas upp i butiken under den första månaden.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
I april 2020 köpte holländska Colour Group B.V. varumärkena Colourwear och Void vilket gjorde att de hamnade i samma företagsgrupp som Tenson. Sportfack undrade hur mycket som förändrats på åtta månader.
Det har varit på gång tidigare men aldrig sagts rakt ut. Nu har till slut Adidas öppnat för en försäljning av Reebok.
Nystartade outdoorvarumärket Garphyttan får nu draghjälp av Open Air Group som kliver in som minoritetsägare i bolaget.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!