Så ser nya Void och Colourwear ut
3 kommentarer
Ove: Straight to outlet-ladorna.
Snart slår Naturkompaniet upp dörrarna för nya butiken i Torp köpcentrum i Uddevalla. Satsningen ses som en strategisk etablering av vd Henrik Hoffman.
I dagsläget har Naturkompaniet ett 35-tal butiker över landet. Etableringen i Uddevalla, som öppnar den 3:e juli, är ett försök att både suga upp det lokala friluftsintresset och att locka turistkunderna på västkusten.
– Vi ser detta som en strategisk etablering med närheten till kusten och dess skärgård och alla sommargäster och turister som rör sig i området. Med en butik på Torp Köpcentrum så hoppas vi kunna fånga upp och ge en personlig service till våra kunder som idag bor i Uddevalla, Trollhättan och Vänersborg, som tidigare haft långt till närmaste Naturkompanietbutik, säger Henrik Hoffman, vd Naturkompaniet AB, i ett pressmeddelande.
Hur ser ni på att gränsen mot Norge fortfarande är stängd, hur kommer det att påverka sommarhandeln för i år?
– Självklart är detta inte en vanlig sommar och det lär inte bli samma besökare och från samma ställen som vi estimerat med. Men ingen hade ju kunnat förutspå denna situation med covid så det är bara att göra det bästa av situationen, säger Henrik Hoffman till Sportfack.
Butiksytan kommer ligga på 243 kvadratmeter och innehålla det vanliga Naturkompaniet-sortimentet, men förstärkt med ett grundsortiment för klättring. Torp köpcentrum har nyligen byggts ut och fräschats upp av fastighetsägaren. Butiksmixen omfattar både lokala och internationella aktörer.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
I april 2020 köpte holländska Colour Group B.V. varumärkena Colourwear och Void vilket gjorde att de hamnade i samma företagsgrupp som Tenson. Sportfack undrade hur mycket som förändrats på åtta månader.
Det har varit på gång tidigare men aldrig sagts rakt ut. Nu har till slut Adidas öppnat för en försäljning av Reebok.
Nystartade outdoorvarumärket Garphyttan får nu draghjälp av Open Air Group som kliver in som minoritetsägare i bolaget.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!