Woolpower trotsar textildöden: Bygger ny fabrik i Östersund
2 kommentarer
Kalle: Hyfsat ordervärde – 4,25 miljarder kronor enligt FMV...
ISPO Re.Start Days genomförs 30/6-1/7.
Ispo gör som resten av världen 2020 och byter från klassiskt mässformat till ett digitalt event. Det innebär lanseringen av ISPO Re.Start Days, ett flera dagar långt event där tunga namn inom sportbranschen deltar.
Mässarrangören ISPO skräder inte orden. "Covid-19 har förändrat allt. Det har påverkat oss in till kärnan – personligen och ekonomiskt. En sak är säker: saker blir aldrig mer sig lika. Regler har skrivits om. Så vi behöver en nystart!"
När den enomra outdoormässan ställs in 2020 blir ISPOs svar för att starta om sig själva och outdoorbranschen ISPO Re.Start Days. Två dagar fyllda av föreläsnignar, work shops och framtidsspaningar inom tre fokusområden. Medverkar gör chefer och nyckelpersoner från välkända outdoorvarumärken som från en mångd bolag, som till exempel Patagonia, Mammut, Columbia, Polartec,
Deuter, Jack Wolfskin, Adidas outdoor.
Fokus för workshopsdiskussioner och föreläsningar blir självklart på hur återförsäljare, varumärken och leverantörer på bästa sätt tar sig igenom krisen som världshandeln nu går igenom. Med tanke på föredragslistan så anar Sportfack på att det bjuds på många berättelser från företag som hittat en väg ut ur Corona-krisen.
För att delta löser intresserade en digital biljett på ISPOs sajt. Det och all övrig information om ISPO Re.Start Days finns här!
Program
DAG 1 / EXPERIENCE DAY 30/6 10:00-17:00
Fokus på branschens nuvarande tillstånd, marknadsinblick, nätverkssamarbete och utbyte av erfarenheter.
DAG 2 / BEYOND THE STATUS QUO DAY 1/7 10:00-17:00
Fokuse på vägen framåt i tre spår: digitalisering, hållbarhet och hälsa .
Varumärket Scarpa har ingått ett samarbete med Vemdalen Fjällmaraton. Loppet ställdes in 2020, men ska nu återuppstå under 2021.
Kedjan Stadiums egenägda varumärke Everest blir nästa aktör att ta fram skidhjälmar med NFC-teknik. Genom att blippa kan räddningstjänst och andra läsa av viktig information om användaren vid en olycka.
Svenskt Sportforum ska för tionde året prisa Årets affärskvinna inom sport och outdoor. Nu har juryn korat de tre finalisterna som har chans att vinna titeln.
Den 15 april smäller det, då kör vi vårt nystartade event Torsdagsklubben mellan 15-17. Ämnet är: Framtidens sportbutik – hur ser den ut?
Efter Nite kommer nu Nodd och Poll, en gravel respektive en hardtail-MTB helt i Meter Bikes anda: sober design och personliga komponentval i en starkt limiterad upplaga. Dessutom har Meter planen att släppa inte mindre än fyra modeller sensommaren 2021.
Av de stödformer som sjösatts för att stödja handeln under pandemin är hyresstödet ett av de som har fungerat sämst. Merparten av stödpengen har inte nyttjats, ändå förlängs nu stödformen fram till mars och kanske hela vägen till juni.
We Are Spin Dyes förvärv av Odd Molly fick många att haja till i sportbranschen. De bägge varumärkena samlas nu under bolaget Nordic Fashion Tech Group. Sportfack fick tag i vd Andreas Andréhn för några frågor.
Sverige var en gång bäst i klassen på textil. Nu är det inte mycket kvar av kunskap och egen produktion. Woolpower gör tvärtom och bygger ut med ny fabrik i Östersund.
Tillsammans med sin finansiella partner We Commerce AB förvärvar Vartex verksamheterna Fitness och MC från nederländska koncernen Accell Group.
Mjukvaruföretaget Madden Analytics går in och sponsrar Torsdagsklubben den 15 april, som handlar om framtidens sportbutik. Deras nya tjänst används till exempel av Länna Sport.
Enligt en nyligen genomförd enkätundersökning som Sveriges Radio låtit göra blir det svemester även i år för de flesta svenska konsumenter.
Kedjan Golfstore sjösätter en ny försäljningsavdelning för att ge butiksledet mer och bättre stöd under 2021 och framåt.
Skovarumärket Altra satsar på event och inleder samarbeten bland annat med Eco Trail Stockholm, Åre Extreme Challenge, Fjällmaraton och RaceOne med Runstreak 2021.
Padel är hetare än solen på Gran Canaria. Och nu ger sig ännu en spelare in i kampen om försäljningen. Svenska Salming, med välkänd kompetens inom flera indoorsporter, gör comeback med komplett padelkollektion.
Golfdetaljisten Dormy är på väg att öppna sitt 13:e svenska varuhus, när 1 600 kvadratmeter butiksyta slås upp i Västerås under nästa år.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Woolpower trotsar textildöden: Bygger ny fabrik i Östersund
2 kommentarer
Kalle: Hyfsat ordervärde – 4,25 miljarder kronor enligt FMV...
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!
länken till Isposidan är fel, kommer bara tillbaka till den här sidan.
Allt för mer fokus på Sportfack.se så klart champ!
Åtgärdat nu, tack för tips! /M