Patagonia och North Face väljer att bojkotta Facebook

Foto: Pexels

Patagonia och North Face väljer att bojkotta Facebook

Flera kontroversiella uttalanden av president Donald Trump har gjort att outdoorvarumärkena Patagonia och North Face har valt att stoppa sin annonsering på Facebook.

Publicerad

Enligt Resumé har nu flera företag inom modeindustrin valt att bojkotta Facebook som annonsplattform efter den senaste tidens kontroversiella uttalanden av president Trump i samband med den antirasistiska proteststorm som präglat USA - efter att den amerikanske medborgaren George Floyd avlidit till följd av polisiärt övervåld.  

Både Patagonia och The North Face ingår i gruppen bolag som tar avstånd från Facebook och som stoppat all annonsering tills vidare. Trump har tidigare skrivit kritiserade uttalanden på Twitter, som Twitter har valt att varningsmarkera. Och nu får Facebook och grundaren Mark Zuckerberg hård kritik efter att Donald Trumps kontroversiella uttalanden har fått ligga kvar på plattformen. Facebook har haft fullt upp med att hantera Trump den senaste tiden. Nyligen plockade de bort annonser för hans valkampanj inför hösten, eftersom de innehöll nazistiska tecken, rapporterar SVT Nyheter och CNN.

Patagonia har tidigare kritiserat Trumpadministrationen hårt för sin skattesänkarpolitik och för sin nedmontering av amerikansk naturvård, som Sportfack har berättat om tidigare.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nikes nya strategi – vänder många sportbutiker ryggen

61 kommentarer

B Obo: @Theo Glöm inte att Svensk Teko industri och annan personalintensiv low-tech industri som skor och liknande avvecklades på goda grunder. Det gick inte att tjäna pengar på det och därför var det inte...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206