Isbjörn öppnar webbshop i USA

Isbjörn of Sweden lanserar webbshop i USA och Kanada nu under juni månad. Chatboten Bernard kommer att vägleda kunderna till rätt storlekar och plagg.


Isbjörn öppnar webbshop i USA
Maria Frykman och Camilla Schmidt grundade företaget 2005, i Stockholm.

Det är första gången som nordamerikanska kunder har kunnat köpa Isbjörnsprodukter. Maria Frykman, grundare och vd för Isbjörn i Sverige, kommenterar:
– Eftersom vi får så många förfrågningar från föräldrar i Nordamerika, är det fantastiskt att nu kunna erbjuda våra produkter till kunder i USA och Kanada. Det är definitivt en av de viktigaste stunderna för vårt företag, särskilt i en tid då jag tror att mänskligheten kommer att förändras och att vara utomhus kommer att uppskattas mer än någonsin tidigare.
Den amerikanska webbshoppen kommer att använda sig av Isbjörns AI-chatbot ”Bernard”, som har lyckats minska företagets returer inom e-handeln med mer än 50 procent i Europa, sedan den infördes hösten 2019 (som Sportfack rapporterat om tidigare). Bernard kommer att vägleda de nordamerikanska kunderna genom de olika storlekarna och plaggen, vilket underlättar beslutsprocessen. Att inte kunna prova kläderna fysiskt vid onlineköp är ett stort kundproblem – och framförallt ett växande mljöproblem – eftersom många beställer flera olika storlekar av samma plagg och sedan returnerar plaggen med felaktiga storlekar.
– Isbjörn är motgiftet mot snabbt mode, vi är ett långsamt livsstilsvarumärke och företag. Vi har alltid val att satsa på de bästa tekniska men också mest hållbara materialen, till exempel Bionic Finish Eco, som inte släpper ut skadliga fluorkolväten i miljön, och PrimaLoft Insulation Eco, tillverkat av återanvänt material. Vi ser fram emot att bygga långsiktiga relationer med våra nya nordamerikanska kunder, säger Maria Frykman.