1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
TFF:s A-lag herr trixar boll utanför äldreboende i maj.
Sportfack gillar flera saker lite extra. Riktigt bra produkter, äkta miljöengagemang – och samhällsengagerade sportaktörer. I en pandemimarinerad vår är det uppfriskande när en klubb i södra Sverige är extra duktig på detta.
Följer man elitidrotten i Sverige så finns det vid sidan om samrbeten med sponsorer och fokus på resultat ytterligare en utveckling som är extra kul att se. Allt fler klubbar över hela Sverige engagerar sig allt mer i samhället. Det gäller allt ifrån basketlag från Västerbotten till beachvolleyklubbar på västkusten.
Under en närmast surrealistisk där en pandemi lamslagit mycket av samhället är det härligt med alla engagemang från idrotten och sportbranschen, från aktörer som vägrar känna sig nedslagna. I Trelleborgs FF, Intersports samarbetspartner, har man länge jobbat med att lägga kraft på den del av samhället man verkar i. "TFF - En Kraft i Samhället" är samlingsnamnet för Trelleborgs FF:s insatser i samhället som redan gör mycket för att bidra och förverkliga drömmar. Under våren 2020 har TFF formligen exploderat av initiativ där fotboll möter samhället i ambitionen att göra samhället varmare och bättre för alla, steg för steg.
När det var besöksförbud på äldreboendena runt om i Sverige var det många äldre som behövde en ljusglimt i vardagen. På ett av boendena i Trelleborg fick man sig lite extra solsken en dag i maj när TFF:s A-lag bjöd på en uppvisning i bolltrix och kunde prata med de äldre på håll.
– Besöken var väldigt uppskattade och de äldre fick sig ett gott skratt, lite sociala gemenskap och underhållning från sina balkonger, berättar Stefan Jönsson, CSR-ansvarig på Trelleborgs FF.
Men TFF nöjde sig inte med det. Man har under våren även sett till att dra igång spontanfotboll för grupper i samhället som inte så ofta hittar till föreningsidrotten.
Sedan en längre tid tillbaka har TFF arbetat med projektet Öppen plan / Frizon – en trygg mötesplats för ungdomar. Öppen plan är en plats att samlas på och spela fotboll, hänga och ha kul. Frizon är en utveckling av Öppen plan som endast riktar in sig på tjejer.
- Vi hade vår första tjejkväll i maj och det var oerhört lyckat! Vi var ett stort gäng på 70 tjejer som hängde utomhus (med social distansering) för att lira boll och bara ha kul på ett spontant och avslappnat sätt. Vi hade även spelare och tränare från TFF:s damlag på plats för att träna ihop för de som ville eller bara umgås vilket var uppskattat från de yngre som får förebilder.
Detta var den första tjejkvällen för föreningen, men definitivt inte den sista. Under sommaren arrangeras åtta kvällar både för endast tjejer men även för samlade grupper med tjejer och killar.
Under våren startade TFF dessutom "En Kraft i Samhället", en insamling för Kvinnojouren Söderslätt som hjälper ock skyddar kvinnor och barn som utsatts för hot och våld. Trycket på kvinnojourer har under våren varit extra högt runt om i landet och när Stefan kontaktade Söderslätt var behovet stort av kläder, cyklar och leksaker med mera. Insamlingen var mycket uppskattad och engagemanget lokalt har varit väldigt stort.
- Vi är väldigt glada över det stora engagemanget vi sett lokalt och stödet vi fått från vår partner Intersport som bidragit med mycket grejer till vår insamling. Vi vill försöka använda vårt nätverk till att hjälpa så mycket vi kan, genom vår insamling har vi kunnat bistå med material som kvinnojouren kommer ha bra användning för, säger Stefan.
- Det är viktigt att försöka göra sitt och ta det samhällsansvar man kan. Visst har den världssituation vi befinner oss i försvårat CSR-arbetet med vi försöker hitta lösningar för att hjälpa till både på lång och kort sikt, säger Stefan.
Situationen världen står mitt i är begränsad för många och bidrar till många negativa följder i form av social distansering, arbetslöshet och att mycket man gör i vanliga fall ställs in. Stefan försöker att se möjligheterna istället för begränsningar och vill på flera sätt öka sitt engagemang för att bidra mer till samhället.
- Vi har mycket planer på nya former av samhällsarrangemang som vi ska implementera efter sommaren. Målsättningen och förhoppningen under hösten är att arrangera fler aktiviteter med fokus på motion och rörelse och någon form av träffpunkt för arbetslösa, avslutar Stefan.
Svenska Fjällräven ansluter sig till raden av varumärken som gör nya plagg av spillmaterial. De har tidigare använt restull från köttindustrin till foder, men nu kör man lapptäckedesign med spillbitar av G1000-väv från den egna produktionen till kollektionen Samlaren.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen