Bikesters svenska jättelager öppnat

Nu har cykelgiganten Bikester öppnat ett eget Nordenlager på 5 000 kvadratmeter. Det är enligt bolaget ett av de viktigaste stegen mot det uttalade målet; att bli den största cykelbutiken i Sverige.

Nu har cykelgiganten Bikester tagit ännu ett steg mot det uttalade målet som bolaget har; att bli den största cykelbutiken i Sverige. Som Sportfack skrivit om tidigare i våras när Bikesters första fysiska butik öppnade var en viktig kugge i den planen att etablera ett lager i Sverige. Nu har Bikesters nya jättelager öppnat, ceremoniellt genom att den första leveransen lämnat den nya logistikhubben, placerad i Väla utanför Helsignborg. Lagret mäter 5 000 kvadratmeter och är skapat tillsammans med PostNord TPL AB.

Det helt nya 5000 kvm stora lagret i Helsingborg drivs i nära samarbete med PostNord TPL och kommer att användas för de nordiska Bikester-kunderna.

– Bikester kommer att nyttja cirka 3 000 kvm på det nya lagret vid Väla i Helsingborg och kommer initialt att anställa cirka 10-15 personer. När det gäller cykeldelar kommer en av de största utmaningarna vara att hantera säsongsanpassningen produktions- och personalmässigt, säger Håkan Lindberg, COO, PostNord TPL.

Det nya lagret i Sverige är en viktig del av moderföretagets Internetstores multihubstrategi menar bolaget  där de kopplar samman sina lager i Sverige, Tyskland och Frankrike för att tillgodose sina kunder på de lokala marknaderna runt om i Europa. Internetstores är Europas ledande återförsäljare inom cykel och outdoor och vill nu utöka sitt marknadsledarskap med Bikester i Norden.

– Vår tydliga ambition med detta nya lager är att ge våra kunder en exceptionell leveransupplevelse som verkligen sätter ribban för hela branschen. Kunder ska kunna få sina cykelprylar så snabbt som nästa dag, levererade av deras favoritombud. Som grupp fokuserar vi starkt på att förstå våra kunders behov och arbetar outtröttligt för att möta deras feedback – vilket i sin tur kommer att bidra till vår höga, tvåsiffriga intäktsökning på vägen till att bli det självklara valet för cyklister i Norden, säger Anders Munk, Director Internationalization på Internetstores.

Samarbetet med PostNord TPL har gett Bikester möjligheten att bli mycket mer flexibel i sitt logistiska upplägg och i erbjudandet till sina kunder. Detta innebär att Bikester börjar erbjuda sina kunder helt nya leveransalternativ och startar ännu närmare samarbeten med Instabox, Budbee, Bring & Schenker i Sverige. Lanseringen av dessa frakttjänster har redan påbörjats i Sverige och kommer att fortsätta under juni i Danmark, Norge och Finland.

– Vi har valt PostNord TPLs lagerlösning för Bikester Norden eftersom vi redan har ett mycket framgångsrikt samarbete för vårt outdoor-varumärke Addnature. På så vis kommer vi att kunna erbjuda leverans redan nästa dag till många av de större nordiska städerna. Dessutom vill vi erbjuda våra kunder deras favoritleveransservice – vare sig det är servicepunkt, paketskåp, hemleverans eller till och med kvällsleverans. Att arbeta med PostNord TPL ger oss den möjligheten och tillsammans arbetar vi ständigt med att höja ribban för kundnöjdhet, säger Johan Zakrisson, Logistic and Operation Manager Nordics på Internetstores.

Bikester är en av världens största cykelaktörer på nätet och ingår i internetstores GmbH, en samling outdoor- och cykelbutiker i Europa och Skandinavien, som totalt driver cirka 40 digitala återförsäljare i 14 länder – däribland fahrrad.de, Brügelmann, Bikester, CAMPZ, Probikeshop och Addnature. Internetstores-teamet erbjuder kunderna ett omfattande utbud av produkter riktade till både fritidsmotionärer och proffs. Internetstores lagerför 1000 varumärken med 125 000 produkter, lagrade i sex internationella logistiknav. Internetstores har varit en del av SIGNA Sports United sedan 2016 och sysselsätter för närvarande cirka 800 anställda på sina platser i Stuttgart, Esslingen, Berlin, Lyon och Stockholm.