Rekordras för skoförsäljningen under maj

Foto: Pexels

Rekordras för skoförsäljningen under maj

Stilindex från Svensk Handel visar att den totala skoförsäljningen minskade med 45,3 procent under maj jämfört med samma månad förra året.

Publicerad

Modehandeln har haft det minst sagt tufft under coronaperioden. Maj blir den tredje månaden med vikande försäljning på många håll. Värst har det gått för skoförsäljningen, i jämförelse med föregående år.  
– Coronakrisen har slagit hårt mot modehandeln och för tredje månaden i rad ser vi drastiska försäljningstapp. Även om e-handeln väger upp är läget fortsatt tufft. Hårdast drabbad är skohandeln som tappat hela 45 procent under maj. Detta betonar vikten av att regeringens omställningsstöd förlängs för att rädda företag och jobb i modehandeln, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel. 

Sportfack erfar att löpning har varit en av de sysselsättningar som ökat under coronaperioden, även om mycket av den försäljningen har skett på nätet. För den fysiska skohandeln står nu ett stort hopp till sommaren, med lättade restriktioner och ett förväntat uppdämt köpbehov.    
– Även om försäljningstappen i klädhandeln fortsatt är stora kan en viss positiv tendens skönjas. Att rörligheten i samhället kommer igång igen blir avgörande för att försäljningen ska ta fart. Det finns ett uppdämt behov av att köpa kläder och skor och jag hoppas att sommarvädret bidrar till att försäljningen ökar, säger Karin Johansson.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

BA Sportprodukter blir agent för Falke

1 kommentar

Gunnar B: Snyggt! Falke gör fantastiska produkter och borde ha grym potential på svenska marknaden.

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842