Ny på jobbet: Fredrik Larsson förstärker Sportgrossens teamsales

Ny på jobbet: Fredrik Larsson förstärker Sportgrossens teamsales

Fredrik Larsson lämnar Intersport efter 21 år och går till Sportgrossen för att bli ansvarig för teamsales i Stockholm.

Publicerad

Fredrik Larsson går från Intersport till Sportgrossen.

Vid årsskiftet fick Sportgrossen ny ägare och aviserade samtidigt en förnyad satsning på teamsales – försäljning och service till klubbar, föreningar och enskilda idrottsutövare. Som ett led i det har man anställt Fredrik Larsson som kommer från en lång karriär på Intersport där han varit lageransvarig, butikschef samt arbetat med teamsales. Han tillträder som ansvarig för Stockholmsdistriktet den 1 september.
– Det ska bli skönt med en lång, ledig sommar, det har jag sett fram emot. Jag ska vila upp mig och hämta energi. Men det finns ju alltid en del projekt att ta itu med när man bor i villa, säger Fredrik till Sportfack.

Du har varit länge på Intersport?
– Jag har jobbat där i totalt 21 år. Så det blev några år, definitivt. 

Vad gjorde du under de åren?
– Jag började på lagret, sedan var jag butikschef i tolv år. Därefter jobbade jag med team sales i sex år.

Varför slutade du?
– Jag letade efter en ny utmaning och blev kontaktad av Sportgrossen. De har nya ägare sedan nyår och berättade om sin nya vision och planerna för framtiden. Jag blev helt såld på det de berättade. Det handlade om vart de ville i Sverige och om sättet de skulle jobba på, med hög servicegrad och täta relationer med föreningar. Det kändes som att de ville bygga något stort och de ville ha mig med på den resan som ansvarig i Stockholm.

Är teamsales en växande marknad?
– Marknaden har vuxit, absolut. Och det är ju i Stockholm de absolut största föreningarna finns. En stor förening ute i landet motsvarar ju en mellanförening i Stockholm. I Stockholm finns hur många föreningar som helst som har ett större medlemsantal. Det finns många föreningar med mellan 800 till 1 000 medlemmar i Stockholm, det är handboll, fotboll, innebandy, basket. Vi jobbar med alla lagidrotter utom hockey.

Jobbar ni med Korpen också?
– Precis!  Korpen är en stor kund också. Det är en stor marknad, de har 25 000 fotbollsspelare i Stockholm. De är otroligt stora. Gigantiska.

Hur handlar de av dig? Är det online?
– Mestadels genom webbshoppen, det är dit man driver den stora delen av försäljningen. 

Går det trender i teamsales?
– När man skriver ett avtal med en idrottsförening gör man det ofta med ett varumärke – Adidas, Craft, Nike, Puma – och där finns det ju trender. Vilka som har de hetaste kläderna just nu varierar…

Kanske Craft?
– Absolut, det är många som har fått upp ögonen för dem nu när de skrev avtal med Hammarby. De ville in på teammarknaden och har gjort det jättebra. Många lockas av att det är svenskt varumärke med bra kvalitet och bra priser.

Varför gör Sportgrossen denna satsning just nu?
– Det hör ihop med den nya ägarstrukturen. Werner Hemmingsen har gått in och de ser att det går att göra mycket med teamsales. Sportgrossen har ju nästan bara funnits i Stockholm men nu kommer vi att försöka ta marknadsandelar över hela landet. Men jag har först och främst Stockholm som mitt område. 

Som gammal Intersportare, hur känns det att läsa om Intersport idag?
– Det är tungt. Jag har haft 21 jättefina år på Intersport och har mycket känslor för företaget. Men jag är övertygad om att de kommer ur det här på ett bra sätt. Det var först en dålig vinter och sedan Corona på det.

Har corona påverkat teamsales?
– Ja, de senaste veckorna. Vi hade en väldigt bra start i januari, februari, mars men i april bromsade det in. Men team är inte lika drabbat, idrotten är fortfarande i gång i Stockholm och S:t Erikscupen spelas. Det har bromsat in, men inte stannat.

Vad sysslar du själv med för sport?
– Jag spelade innebandy upp till 21 års ålder. 

Vad ser du mest fram emot i höst?
– Att få träffa föreningarna och presentera Sportgrossens vision. 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Didriksons går vidare med sin butiksbombmatta

2 kommentarer

Sören: Känns lika Ofräscht som Janne Gidenbratt för han spred sin havre obegränsat till klädesmodellerna ifrån början av 90-talet tills han flydde till Portugal med fru och barn för att slippa...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842