Coronakrisen fortsätter slå hårt mot handeln – framförallt i Stockholm

Coronakrisen fortsätter slå hårt mot handeln – framförallt i Stockholm

Läget är fortfarande mycket ansträngt för handeln i framförallt Stockholm. Och förväntningarna på en snar vändning är låga. Men det finns också vissa ljus i tunneln.

Publicerad

Stefan Westerberg, Stockholms handelskammare.

Den uttänjda viruscykeln som aldrig riktigt verkar plana ut har drabbat både handel och arbetstagare hårt. Och framförallt handelsaktörer i huvudstaden Stockholm har det extra tufft med extremt höga hyror och en nästan helt avstannad fysisk handel.        
Mätverktyget Stockholmsbarometern, som används av Stockholms handelskammare för att ta tempen på Stockholms näringsliv, visar rekordlåga siffror när det gäller dagsstatus och framtidstro. Sifforna är låga både bland handlare och konsumenter. Enligt Stockholms handelskammare kan nästa kvartal bli ännu värre och det krävs stora insatser från både näringsliv och politiken för att minska de negativa effekterna och för att kunna rida ut virusvågen.
- Det är en mycket kraftig negativ reaktion redan under årets första kvartal. Därför är det bra att regering och samarbetspartier lagt fram satsningar för att möta den störning som coronakrisen orsakat, men det behövs nog mer i detta akuta skede. Hyresstödet borde gå att förstärka och förenkla och det likvida omsättningsstödet måste komma på plats snabbare än vad som aviserats och helst också utökas, säger Stefan Westerberg, chefsekonom på Stockholms handelskammare.

Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Det är givetvis ett stort spann mellan branscher. Medan livsmedel och apoteksvaror (och även Systembolaget) visar på ökad försäljning har resebranschen, samt hotell- och restaurangbranschen rasat ihop totalt. Även sko- och klädförsäljningen går knackigt och alla de stora sportkedjorna har vidtagit åtgärder för att klara av tappet.    
E-handeln går fortsatt starkt. Enligt en undersökning gjord av Postnord har 66 procent handlat på nätet de senaste 30 dagarna. Men det finns tecken på att även den konsumtionen börjar mattas av. Även e-handlarnas tro på framtida försäljning och antalet anställda faller, enligt Svensk Handels framtidsindikator. Det gör att framtidsförväntningarna landar på den lägsta nivån sedan mätningarnas början för drygt två år sedan.
– Trots att karantäntillvaron har gjort att många handlar mer på nätet ser vi också att det ekonomiskt osäkra läget gör att långt ifrån alla nätbutiker har goda tider just nu. Fler konsumenter håller helt enkelt i pengarna, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

Outdoorprodukter fortsätter att gå bra. Först med preppingtema, nu med hemestertema.

Men det finns även ljuspunkter. Outdoorprodukter säljer till exempel fortsatt riktigt bra, cykel och golf likaså. Och den allmänna konsumentvågen kan komma tillbaka snabbt när virusvågen planar ut, menar till exempel TBS Mediabyrå. Enligt deras "Inköpsmonitor" konstateras att konsumenternas inköpsplaner sakta håller på att återhämta sig mot mer normala nivåer och med nuvarande takt kan inköpslusten vara tillbaka under augusti månad i samband med skolstarten. Förutsatt att vi inte hamnar i en andra virusvåg. De menar också att företag som vill nå ut med sina budskap, och har marknadsföringspengar att avsätta, har ett gyllene tillfälle att göra det nu, när mediabruset är så lågt från andra konkurrerande budskap och annonspriserna generellt är väldigt flexibla (läs låga).    

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lågprishjälm säkrast i största testet

9 kommentarer

Bo Dalarnasson: Intressant diskussion, men frågan är om det är priset på varan som avgör kvalitén på produkten. Det är det vanliga bland yngre att desto dyrare en produkt är desto bättre är den. Tyvärr är det länge...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842