1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
J.Lindeberg har rekryterat Neil Lewty från Hugo Boss till rollen som designchef. Med arvet i ryggen ska han driva varumärket framåt.
Varför tog du steget från Hugo Boss till J.Lindeberg?
– J.Lindeberg har alltid visat god kvalitet och haft en stark varumärkesposition på marknaden, så när möjligheten kom upp var jag mycket glad över att bli en del av teamet och arbeta med Jonas Andersson på nästa fas av JL-resan.
Hur kommer kunderna att märka din närvaro på J.Lindeberg?
– Jag har långt hår och ett stort skägg... skämt å sido så tar det ett år att producera de kollektioner vi arbetar med. Jag har många idéer men du kan inte springa innan du går, vi behöver få segmentet sportkläder att växa och odla en stark identitet inom mode för män.
Hur har den starka hållbarhetstrenden påverkat ditt arbete?
– Nu mer än någonsin har vi ett ansvar gentemot vår planet, detta är och borde vara högst upp på agendan för varje företag, det är verkligen "top of mind" för både mig personligen och det arbete som jag gör. Trender kommer och går men hållbarhet är nu en viktig del av våra liv, det finns många indikationer och åtgärder vi kan göra i modebranschen för att bidra till en grönare framtid.
Ser du dig själv som en förvaltare eller en utvecklare?
– Jag är både och. J.Lindeberg har ett bra arv att utgå från, men mode har en benägenhet att hela tiden gå vidare, mitt jobb är att driva varumärket framåt från en design-, innovations- och estetisk synvinkel, med ett respektfullt öga på historiens arv, så jag är en utvecklare!
J.Lindeberg började som golfmärke. Vad är din hcp?
– Det återstår att se.
Vilka sporter tränar du?
– Min pappa var en idrottslärare och han var en begåvad idrottsman och tränare, därför var jag exponerad för mycket sport redan i ung ålder. Eftersom jag är brittisk spelade jag en hel del i rugbyligan i kylan och regnet i norra England, och många somrar spelade jag cricket. Jag var också medlem i många fotbollsklubbar i min ungdom. I dag dikterar arbetet att jag får ägna mig åt mer solitära träningsformer som löpning och cirkelträning, men förhoppningsvis kan flytten till Sverige återväcka intresset för andra sporter.
När du ser J.Lindeberg från det yttre perspektivet, är det något du vill ändra?
– Alla varumärken kan dra nytta av att betraktas ur ett nytt perspektiv och naturligtvis finns det saker jag skulle vilja ändra, men jag vill ställa frågor först, förstå och arbeta tillsammans med teamet för att vara säker på att jag gör rätt rörelser. Jag är mer en "one team, one dream-person".
Sportkläder är ett starkt segment i branschen just nu. Hur ser du framtiden för sportkläder? Kommer det att fortsätta att vara en trend?
– Trenden med sportkläder är en horisontell trend vilket innebär att den kommer att fortsätta under en tid ännu, andra trender kommer och kommer att kombineras med sportkläder, inte helt ersätta den. För ett livsstilsvarumärke som JL är det en perfekt situation, som ger oss möjlighet att presentera nya trender och idéer och visa upp det nya ansiktet av sportkläder för den moderna konsumenten.
Hur skulle du beskriva J.Lindebergs målgrupp?
– Det goda med J.Lindeberg är att varumärket har en bred demografi med flera linjer. Kärnan är golf som är en sport för alla generationer. Jag skulle vilja säga att J.Lindeberg delar den känslan.
Vad skiljer Hugo Boss och Tommy Hilfiger och J.Lindeberg när det gäller varumärke?
– J.Lindeberg har en unik koppling till sport, med tanke på att den lanserades med mode och sport i åtanke. Det var mode som påverkade idrottsaspekten vid den tiden som är det intressanta. Om du adderar den skandinaviska-/New York-anknytningen så har du ett mycket individuellt arv som inte finns hos något annat märke.
Vad var det första jobbet du hade?
– Jag jobbade i mitt universitets college bar.
Vad var ditt första jobb inom modebranschen?
– Det var ett jobb för en modedesignkonsult i London som drevs av chefen för det brittiska moderådet.
Titleist Pro V1 har funnits i 20 år och varit ohotad på toppen av premiummarknadens bollpyramid. Nu kommer en ny modell av bollen där allt är helt nytt, inget har lämnats oförändrat.
E-handelsmönstren under 2020 har gett svenska Didriksons indikationer på ett ökande intresse från franska konsumenter. Nu testar de en popup-butik i Paris.
Svenska miljötechbolaget We Are Spindye har avslöjat ännu ett samarbetspartner. Denna gång handlar det om en av de senaste årens bolagsraketer som använt Spindyes infärgningsteknik.
Decathlon lanserar NBA-licenserade produkter i drygt 1 200 butiker över hela världen i Afrika, Asien, Europa, Mellanöstern och Latinamerika. Produkterna kommer att finnas tillgängliga från och med april.
Har ditt bolag eller varumärke en klart lysande affärskvinna? Klart det har. Nu är hög tid att nominera henne till DIVAS stora branschpris Årets Affärskvinna i sportbranschen 2020.
I slutet av 2020 blev det klart att nya konfektionsvarumärket Huski Wear klär upp det svenska skicrosslandslaget. Och nu står det klart att varumärket Giro ser till att samma skicrosslandslag får goggles och hjälmar.
Svenska Naturkompaniet planerar lansering i Norge och kommer under året att öppna både e-handel och butiker på den norska marknaden. VD Henrik Hoffman ser stora möjligheter med expansionen.
Sedan i september förra året har det tisslats och tasslats. Idag släpps outdoorprodukterna där TNF och Gucci gjort gemensam sak. Och en sak är säker – det är långtifrån storrutigt, svartgråttgrönt eller prispressat.
För alla prenumeranter och nyhetsbrevsläsare: Vi lottar ut 50 biljetter till tyska Ispomässans Expodel 1-5 februari till våra mest trogna läsare. Först till kvarn gäller.
Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!
Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.
Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!