1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Frida Karlsson kommer bära Adidaskläder fyra år framåt.
Ett guld, ett silver och ett brons i ett senior-VM som 19-åring. Det var en tidsfråga innan framtidens längddrottning Frida Karlsson skulle skriva ett guldkantat sponsringskontrakt. Nu är det påskrivet och klart, en deal med världens mest kända tre ränder.
Det är inte ofta det händer. Att en svensk atelt skriver ett storavtal med ett riktigt stort sportvarumärke. Men då och då, som med Armand Mondo Duplantis och Puma härom året så händer det. Och nu har det hänt igen i och med att Frida Karlsson, den som många experter ser som framtidens längddrottning, signats av Adidas. Och mycket pengar lär det bli, menar experterna. Varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon säger i en intervju med Expressen att avtalet "antagligen är på miljonnivå och kanske stärre än så om det är prestationsbundet".
Frida Karlsson slog igenom som en lavin under skid-VM i Seefeld 2019. Från att ha varit ganska okänd bakom de rutinerade skidstjärnorna Kalla, Ingemarsdotter och Ebba Andersson var det Frida som stal hela VM-showen med tre medaljer varav ett guld när VM summerades.
Nu har Frida, eller egentligen är det hennes föräldrar som är hennes agenter, förhandlat klart med Adidas. Ett kontrakt på fyra år är skrivet, vilket enligt Frida menar i en intervju med Aftonbladet ger henne "ekonomisk trygghet" över minst den tiden. På produktnivå rör avtalet enbart kläder. Frida har sedan tidigare ett avtal med Northug om skidglasögonen (distribueras av Sportmarket i Sverige).
– Det känns riktigt kul. Det är en ny typ av samarbete för min del. De sponsrar mig som person också, inte bara som skidåkare. Det känns som att de vill vara med på ett djupare plan vilket känns kul, säger Frida Karlsson till tidningen.
Krystof Mejstrik, general manager på Adidas i Norden:
– Fridas meritlista som 20-åring är imponerande, samtidigt som hon är i början av sin karriär. Hennes attityd, professionalism och viljan att bli bäst är precis vad vi letar efter i ett samarbete, säger han i ett pressmeddelande.
Titleist Pro V1 har funnits i 20 år och varit ohotad på toppen av premiummarknadens bollpyramid. Nu kommer en ny modell av bollen där allt är helt nytt, inget har lämnats oförändrat.
E-handelsmönstren under 2020 har gett svenska Didriksons indikationer på ett ökande intresse från franska konsumenter. Nu testar de en popup-butik i Paris.
Svenska miljötechbolaget We Are Spindye har avslöjat ännu ett samarbetspartner. Denna gång handlar det om en av de senaste årens bolagsraketer som använt Spindyes infärgningsteknik.
Decathlon lanserar NBA-licenserade produkter i drygt 1 200 butiker över hela världen i Afrika, Asien, Europa, Mellanöstern och Latinamerika. Produkterna kommer att finnas tillgängliga från och med april.
Har ditt bolag eller varumärke en klart lysande affärskvinna? Klart det har. Nu är hög tid att nominera henne till DIVAS stora branschpris Årets Affärskvinna i sportbranschen 2020.
I slutet av 2020 blev det klart att nya konfektionsvarumärket Huski Wear klär upp det svenska skicrosslandslaget. Och nu står det klart att varumärket Giro ser till att samma skicrosslandslag får goggles och hjälmar.
Svenska Naturkompaniet planerar lansering i Norge och kommer under året att öppna både e-handel och butiker på den norska marknaden. VD Henrik Hoffman ser stora möjligheter med expansionen.
Sedan i september förra året har det tisslats och tasslats. Idag släpps outdoorprodukterna där TNF och Gucci gjort gemensam sak. Och en sak är säker – det är långtifrån storrutigt, svartgråttgrönt eller prispressat.
För alla prenumeranter och nyhetsbrevsläsare: Vi lottar ut 50 biljetter till tyska Ispomässans Expodel 1-5 februari till våra mest trogna läsare. Först till kvarn gäller.
Tack alla engagerade läsare som gav oss inspel för att vaska fram finalisterna i Gear of the year, 2020. Här är de tre som valts ut i varje kategori, och som tävlar om vinnartiteln. Omröstningen rullar även som en popup på sajten och antalet röster växer varje dag. Här har du hela listan - vi vill gärna ha in din röst senast den 27 januari. Hjälp oss kora 2020 års vinnare!
Snö och kyla, aningen längre dagar och ett vaccin som är på väg ut. Det kanske är nu det vänder? Svensk Handels senaste barometer visar en svag ökning av handlarnas framtidstro.
Fotbolls-EM 2021 och en miljardindustri inom sportprodukter har precis fått en lika framtidsinriktad som tung deltagare. Sportfack har bilderna på fotbollsskorna från – Tesla.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!