Frida Karlssons miljonavtal med Adidas

Frida Karlsson kommer bära Adidaskläder fyra år framåt.

Frida Karlssons miljonavtal med Adidas

Ett guld, ett silver och ett brons i ett senior-VM som 19-åring. Det var en tidsfråga innan framtidens längddrottning Frida Karlsson skulle skriva ett guldkantat sponsringskontrakt. Nu är det påskrivet och klart, en deal med världens mest kända tre ränder.

Publicerad

Det är inte ofta det händer. Att en svensk atelt skriver ett storavtal med ett riktigt stort sportvarumärke. Men då och då, som med Armand Mondo Duplantis och Puma härom året så händer det. Och nu har det hänt igen i och med att Frida Karlsson, den som många experter ser som framtidens längddrottning, signats av Adidas. Och mycket pengar lär det bli, menar experterna. Varumärkesexperten Niklas Turner Olovzon säger i en intervju med Expressen att avtalet "antagligen är på miljonnivå och kanske stärre än så om det är prestationsbundet".  

Frida Karlsson slog igenom som en lavin under skid-VM i Seefeld 2019. Från att ha varit ganska okänd bakom de rutinerade skidstjärnorna Kalla, Ingemarsdotter och Ebba Andersson var det Frida som stal hela VM-showen med tre medaljer varav ett guld när VM summerades.

Nu har Frida, eller egentligen är det hennes föräldrar som är hennes agenter, förhandlat klart med Adidas. Ett kontrakt på fyra år är skrivet, vilket enligt Frida menar i en intervju med Aftonbladet ger henne "ekonomisk trygghet" över minst den tiden. På produktnivå rör avtalet enbart kläder. Frida har sedan tidigare ett avtal med Northug om skidglasögonen (distribueras av Sportmarket i Sverige). 

– Det känns riktigt kul. Det är en ny typ av samarbete för min del. De sponsrar mig som person också, inte bara som skidåkare. Det känns som att de vill vara med på ett djupare plan vilket känns kul, säger Frida Karlsson till tidningen.

Krystof Mejstrik, general manager på Adidas i Norden:

– Fridas meritlista som 20-åring är imponerande, samtidigt som hon är i början av sin karriär. Hennes attityd, professionalism och viljan att bli bäst är precis vad vi letar efter i ett samarbete, säger han i ett pressmeddelande.

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lågprishjälm säkrast i största testet

9 kommentarer

Bo Dalarnasson: Intressant diskussion, men frågan är om det är priset på varan som avgör kvalitén på produkten. Det är det vanliga bland yngre att desto dyrare en produkt är desto bättre är den. Tyvärr är det länge...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842