Japanska Uniqlo öppnar i Mall of Scandinavia

Samtidigt som många klädkedjor går på knäna förbereder sig Uniqlo för att öppna upp sin andra butik i Sverige till hösten. Valet föll på köpcentret Mall of Scandinavia i Solna.


Japanska Uniqlo öppnar i Mall of Scandinavia
Uniqlobossen Mikiya Kurosu. Foto: Nicolas Jändel

Till hösten slår den japanska kedjan upp dörrarna till den nya butiken (1 250 kvadratmeter) som kommer att erbjuda livsstilskläder till män, kvinnor, barn (även babykläder). Uniqlo fick tidigare uppdraget från SOK att klä de svenska OS-trupperna och har ett sportutbud även i butik, även om huvudfokus ligger på bredare lifestyle. Helt klart är att de nu fortsätter sin nordiska expansion. De har redan en butik vid Kungsträdgården i centrala Stockholm och en butik i Köpenhamn. Internationellt är de en jätte, i nivån under H&M och Zara. 
– Sverige är ett inspirerande land som ligger i framkant när det gäller innovation, hållbarhet och design, vilka är områden som går i linje med vår filosofi på Uuniqlo. Vi är glada att kunna öppna en ny butik i Westfield Mall of Scandinavia två år efter vår lyckade etablering på den svenska marknaden. Vi ser fram emot att erbjuda vårt unika LifeWear-koncept på en sådan spännande och samtida lifestyle-destination, säger Mikiya Kurosu, COO för Uniqlo Sverige och Danmark.
Man får anta att etableringsplanerna sjösattes innan coronautbrottet, för just nu gapar MOS ganska tom, men troligen är läget mer normalt efter sommaren. I dagsläget har Uniqlokedjan 2 200 butiker på 25 marknader. Rekryteringen till den nya Solna-butiken är påbörjad.