Tenson köper Wearcolour och Void

Från vänster: Fredrik Abrahamson, Tomas Solin, Fredrik Johansson och Thomas Nord.

Tenson köper Wearcolour och Void

Stoppa pressarna! Wearcolour och även systerbolaget Void har fått en ny ägare i bolaget Tenson, som köpt båda varumärkena med kompletta rättigheter från konkursboet.

Publicerad

I februari kunde Sportfack berätta att Wearcolour Sweden AB begärt sig själva i konkurs. VD Johan Ullbro skrev då i ett mejl:
"Jag har under tiden även jobbat hårt med att hitta strategiska lösningar för att stärka bolaget för en fortsatt expansion och lönsamhet. Dessvärre är hela marknaden och branschens tuffa situation utmanande och tiden räckte inte till."
Den uteblivna vintern sades vara det som satte sista spiken i kistan. Bolaget letade då efter intressenter för ett eventuellt uppköp och nu har alltså både Wearcolour och systerbolaget Void Cycling hittat en ny ägare i Tenson, som för ett år sedan gjorde en nystart och ville utveckla varumärket i en delvis annan riktning än tidigare. Köpet gjordes direkt av konkursboet och Tenson har förvärvat båda varumärkena med kompletta rättigheter. Köpesumman är dock konfidentiell.    
– Förvärvet ska ses som en strategisk komplettering och skapande av en svensk varumärkesportfölj inom sports performance och contemporary sports fashion. Vi ser möjligheter till synergier i många operativa processer samtidigt som vi kan vässa vårt team för demand creation, säger Tensons vd Tomas Solin, i ett pressmeddelande.

Redan sedan tidigare finns kopplingar mellan Tenson och Wearcolour/Void. Tensons nya ledning, där även Thomas Nord (Creative Director och Vice VD) ingår, utökades redan i höstas med Wear Colours och Voids medgrundare Fredrik Abrahamson i rollen som Tenson's marknads- och försäljningschef.
– Det ska bli oerhört spännande att i en helt ny kontext, tillsammans med ett nytt team anta utmaningen att växa och förädla dessa varumärken, säger Fredrik Abrahamson. 
– För WearColour blir det "Back to the Roots" för vinterdelen samtidigt som vi ser möjlighet att utveckla boardkulturen under varumärket för vår-/sommarkollektionerna, fortsätter han.
När det gäller Void-delen, som startade 2014, ser Tenson stora möjligheter att utveckla varumärket inom cykelmodet.  
– Void Cycling har på relativt kort tid utvecklats till ett konnässör-märke för road bike clothing med en globalt community, vi ser enorma utvecklingsmöjligheter att vidareutveckla Void i detta spännande framtidssegment, säger Thomas Nord.
Enligt vad Sportfack erfar kommer inte den tidigare Wearcolour-vd:n Johan Ullbro att ingå i den nya organisationen. 

On
Off

12 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Sommarläsning: Djuplodande intervju med Marcus Wibergh

7 kommentarer

Gammal leverantör: Ja, vad hände egentligen? Många anställda med både kunskap och erfarenhet fick gå, vad är sanningen om varför dom fick gå?? Intersport har därefter inte direkt gått bättre,snicksnacka pratet om...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842