Så ser nya Void och Colourwear ut
3 kommentarer
Ove: Straight to outlet-ladorna.
Foto: Paul Voie/Pexels
Adidas, som tidigt stängde alla sina egna butiker i coronadrabbade länder, rapporterar en rekordlåg försäljning för deras första kvartal. Vinsten är 90 procent lägre än förra årets motsvarande period.
Att försäljningen skulle droppa var ingen överraskning varken för Adidas själva eller någon annan, eftersom man stängde ner 70 procent av sitt fysiska butiksnät till följd av coronavirusets spridning. Men de första två månaderna såg relativt opåverkade ut, tills det rejäla tappet kom under mars månad och Adidas minskade sin vinst med drygt 90 procent jämfört med samma period föregående år. Nettoinkomsten låg ändå på 26 miljoner euro.
E-handeln, som enligt Adidas själva var den kanal som fungerade i princip som vanligt under perioden, ökade cirka 35 procent i försäljning, men kunde ändå inte på långa vägar väga upp tappet från det fysiska butiksnätet.
Enligt Source Magazine, som refererar till en intervju med CNBC, så ser dock vd Kasper Rorsted positivt på den näraliggande framtiden och förutspår ett rejält konsumentsug efter träningsutrustning och sportprodukter när coronaviruset planar ut och folk kan träna som förut. De har även sett tecknen från Kina – som var tidigast ut av de coronadrabbade länderna och där försäljningen har ökat under mars och början av april – som ett bevis på att kurvan snabbt kan vända uppåt igen.
- Den personliga träningen, efter att ha vistats inomhus under sex, åtta, tio veckor, tror jag kommer öka snabbt i omfattning. Önskan att kunna träna igen som vanligt kommer nog synas tydligt framöver, sa Kasper Rorsted till CNBC.
Källor: Source Magazine, CNBC, Reuters m fl.
Pro Ski Intro-dagarna som skulle ha hållits i Vemdalen 25-28 januari ställs in. Arrangören Svenskt Sportforum hoppas nu istället på att genomföra Inköpsdagarna i Åre under vecka 12.
Den nya pandemilagen som nyligen klubbades igenom i riksdagen innebär en hel del nya regler för butikshandlarna. Länsstyrelserna ska hantera tillsynen och kan kräva ut nödvändig dokumentation, samt ge böter om reglerna inte följs.
Garmin är ny majoritetsägare av GEOS Worldwide och dess dotterbolag. Förvärvet får anses som mycket strategiskt då Garmins populära nödtelefon Inreach är kopplat till GEOS GPS-spårning.
2020 var ett speciellt träningsår. Friskis & Svettis, som satsade på uteträning och onlinepass, listar nio träningstrender de tror får genomslag under 2021.
Det minskade antalet kunder inom den fysiska butikshandeln under pandemin har gjort att stölderna har minskat kraftigt. Det visar Svensk Handels senaste Trygghetsbarometer.
År 2020 var ett gastkramande år som till stor del präglades av coronavirusets framfart. Effekterna för handeln slog åt alla håll, både upp och ner. Samtidigt fick vissa sporter rekordmånga utövare. Vi listar 10 trender från året som gått, varav flera kommer göra avtryck även 2021.
Varumärket YMR Track Club har ridit bra på löparboomen under coronaåret 2020. Försäljningen har fördubblats i jämförelse med 2019. Nu provar de sig fram även med fysiska återförsäljare.
Året började utmanande för norska Aclima, men slutade med en omsättningsökning på 20 procent. Nu har de använt sina nya kunskaper för att ta fram en balaklava, riktad till de alpina skidturisterna.
Hockeygiganten Bauer ser en tydlig koppling mellan ökad kunskap och ökat sälj. Nu skalar de upp satsningen "Bauer University" under 2021. Här berättar marknadschef Marcus Johnsson om planen med utbildningen.
Ridebrain är en ny e-handelsplattform och digital marknadsplats för varumärken inom sport och outdoor. Nu investerar dessutom en sportbranschprofil i startupen.
Jackson Holes nya vd Eric Hammel siktar högt. Fram till 2025 har han som målsättning att Jackson Hole ska gå från "någon miljon" till att omsätta 100 miljoner kronor.
De nya underställen är uppbygga på två lager, ett mjukare mot kroppen och ett värmebeständigt ullager utåt. Tanken är att kombinera de två materialtypernas bästa egenskaper.
I april 2020 köpte holländska Colour Group B.V. varumärkena Colourwear och Void vilket gjorde att de hamnade i samma företagsgrupp som Tenson. Sportfack undrade hur mycket som förändrats på åtta månader.
Det har varit på gång tidigare men aldrig sagts rakt ut. Nu har till slut Adidas öppnat för en försäljning av Reebok.
Nystartade outdoorvarumärket Garphyttan får nu draghjälp av Open Air Group som kliver in som minoritetsägare i bolaget.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen
Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!