Hon valdes till årets affärskvinna

Hon valdes till årets affärskvinna

Svenskt Sportforum utser varje år årets affärskvinna inom sport och outdoor. I år föll valet på en person som har hållbarhetsfrågor som mission.

Publicerad

Claes Forsberg delar ut priset till Christiane Dolva, i en coronafri miljö. Foto: Viksjö Foto

Det blev Fjällrävens hållbarhetsexpert Christiane Dolva som vann utmärkelsen Årets affärskvinna inom sport för 2019. Möjligen ett lite överraskande val med tanke på hennes roll som CSR-ansvarig, men ändå logiskt med tanke på att just de frågorna är nödvändiga för att bedriva långsiktiga och hållbara affärer.
– Jag är jätteglad och oerhörd hedrad av denna utmärkelse. På ett personligt plan är jag såklart superstolt, men ännu viktigare tycker jag signaleffekten är, av att jag som hållbarhetschef utnämns till årets affärskvinna. Att belysa hur hållbarhet måste vara, och är en så väsentlig del av ett företags affärsutveckling är något jag har jobbat för jämt, och detta är ett kvitto på att vår bransch har fattat grejen, säger Christiane Dolva Törnberg.
Priset skulle egentligen ha delats ut under en stor branschiddag den 21 april på Downtown Camper i Stockholm, där även Sportfacks Gear of the year-final skulle ha hållits, men kvällen blev inställd på grund av coronavirusets framfart.  
– Det känns väldigt bra att få dela ut det här priset just till Christiane. Hållbarhetsfrågorna måste idag vara högt prioriterade på varje företags dagordning. Detta gäller inte minst för vår bransch, som i mångt och mycket lever på att människor vistas ute i naturen. Att få sätta ljuset på en driven affärskvinna som gjort stor skillnad i Fjällrävens hållbarhetsarbete känns viktigt och rätt, säger juryns ordförande Claes Forsberg, vd för Svenskt Sportforum.
Övriga finalister 2019 var Sara Molnar, VD, Peak Performance och Calill Odqvist-Janusch, VD, Light My Fire Sweden.
Juryn, som förutom Claes Forsberg består av Stina Klaesson (branschprofil), Martin Kössler (HuginBiz), Nicolas Jändel (Sportfack), Martin Willners (branschprofil) och Sara Davidsson (PerformIQ) utsåg Christiane Dolva Törnberg med följande motivering:
"En klok, ödmjuk och kommunikativ chef för en av nutidens viktigaste frågor, även för företag. En röst som branschen lyssnar på – och många utanför branschen också för den delen. Hon har gjort hela skillnaden för hur företaget jobbar med hållbarhet. En förutsättning för mycket av företagets utveckling och profil idag. Årets affärskvinna inom svensk sportbransch 2019 är Christiane Dolva Törnberg, Head of CSR på Fjällräven."

Sportfack publicerar en kortare intervju med Christiane Dolva i nummer 5, som passande nog har hållbarhets- och miljötema (kommer ut 20 maj).   

Här kan du läsa mer om priset Årets affärskvinna och om tidigare vinnare: www.svensktsportforum.se 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Lågprishjälm säkrast i största testet

9 kommentarer

Bo Dalarnasson: Intressant diskussion, men frågan är om det är priset på varan som avgör kvalitén på produkten. Det är det vanliga bland yngre att desto dyrare en produkt är desto bättre är den. Tyvärr är det länge...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842