Vinnarna i Gear of the year 2019

Vinnarna i Gear of the year 2019

Egentligen skulle allt ha avgjorts under pompa och ståt på en stor branschmiddag på Downtown Camper I Stockholm, men ett virus kom i vägen. Här presenterar vi alla vinnare i Gear of the year, 2019.

Publicerad

Det är glädjande nog ett enormt engagemang för utnämningen Gear of the year. Totalt i år har drygt 6 000 röster räknats in där nu läsare kunde lägga era röster på de tre nominerade bidragen i varje kategori. Och det är inget dåligt startfält, alla finalisterna kändes som att de verkligen hör hemma i sin kategori. Överlag görs det storartade saker i vår bransch, något som kan vara värt att komma ihåg, särskilt i dessa tider.  
- Jag tycker att Sverige och Skandinavien sticker ut, både när det gäller innovationsgrad och miljötänk. Vi kunde se det tydligt på senaste Ispomässan att så många skandinaviska bidrag återfinns bland de prisade och mest uppmärksammade bidragen på mässgolvet. Och vi kan verkligen se det i Gear of the year för 2019. Riktigt roligt att se att våra varumärken ligger så långt fram i ett internationellt perspektiv, säger Sportfacks chefredaktör Nicolas Jändel.
Under senhösten fick redaktionen in en lång rad förslag på bidrag och juryn kunde även lägga till egna. I nästa steg fick läsarna chansen att rösta på sina favoriter bland de tre utvalda finalisterna i varje kategori, från och med januari månad. Även om det var skarp konkurrens i några kategorier om förstaplatsen gick ändå läsarnas röster och juryns röster i stort sett i samma riktning. De få gånger det stod och vägde fick juryns röster ge utslaget.      
Så varsågoda, här är alla vinnarna 2019! De kommer även få ett fint, inramat diplom med posten. Samtliga vinnare presenteras även i Sportfack nr 4, som kommer ut 23 april. 

Årets varumärke
MIPS
"Smart, innovativt och forskningsbaserat. Mips teknik för att minimera skadorna för rotationsvåld mot huvudet har tagit sig från häst, till cykel och skidåkning och nu även den första hockeyhjälmen. De var nere för räkning ett tag men försvarade sin idé med full kraft och är nu en framgångssaga som faktiskt räddar liv".
Övriga finalister: Peak Performance, Revolution Race 

Årets miljömärke
Icebug
"Att världens första klimatpositiva skoföretag är blågult ger i alla fall oss rysningar, uppmärksammade av självaste FN. Dessutom delar de gärna öppet med sig av sitt hållbarhetsarbete till andra, vilket gör det ännu mer sympatiskt och får oss att tro på en bättre värld".
Övriga finalister: Adidas, Isbjörn


Årets produkt
Tierra Belay
"Tierra smyger i skuggan av Fjällräven, som en kaxig lillasyster, och med en skyhög innovationslusta. De har tidigare experimenterat med nötter och trä som råvara i sina plagg. Belay är producerad med foder av svensk ull, en råvara som grävdes ner för bara några år sedan men som nu är hetare än lava. Att ripstopmaterialet dessutom delvis görs av sockerrester gör inte saken sämre."  
Övriga finalister: USWE Nordic winterpack, Extreme Roots 

Årets nykomling
Meter Bikes
"Svenska Meters handbyggda elcyklar görs med en sällan skådad omsorg för detaljer, de lyxigaste komponenterna och med en känsla för både fart och design. Cyklar som både får cykelpubliken och oss att drägla. Och i den här målgruppen finns dessutom människorna som verkligen kan tänka sig att betala för hantverket."
Övriga finalister: Norra, Darn Tough

Årets kampanj Ny kategori
Björn Borg
"Björn Borg blandar svett med stråkar i en specialskriven symfoni med träningstemat i fokus. Ambitiöst och roligt på samma gång. Välmåendet står i centrum både utåt och inåt. Det ärliga uppsåtet och effektiva anslaget gör att vi tror på devisen att Björn Borg vill så mycket mer än att bara kränga kalsonger."
Övriga finalister: Reebok, Craft 

Foto: Tobias Liljeroth

Årets butik Ny kategori
Åre skidsport
"En synnerligen pigg pensionär som bygger butik som man ska, med stort hjärta och engagemang, med sociala aktiviteter och events. Dessutom med en stålmannestark känsla för det lokala. Ett koncept som växer sig rakt in kundernas hjärtan".
Övriga finalister: NK Sport, Vindpinad

Årets innovation
Ortolabs scanningstjänst
"Allt som behövs är en Ipad. Ortolab tar ortopedin in i butiksrummet och gör det möjligt för sporthandeln att erbjuda en tjänst som tidigare bara kunde utföras av ortopeder på sjukhus. Den här sortens tjänster är något som butiksnätet verkligen behöver!"
Övriga finalister: Twicemes NFC-chipp, Polygiene Crunch  

 

Jury består av:
Claes Forsberg, Svenskt Sportforum
Martin Kössler, HuginBIz och Ispo Academy
Marie Kjellnäs, chefredaktör Utemagasinet
Gabriella Edebo, webbredaktör Åka Skidor
Mattias Björklund, cykelredaktör och reporter, Sportfack
Nicolas Jändel, chefredaktör Sportfack 

On
Off

0 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Sommarläsning: Djuplodande intervju med Marcus Wibergh

7 kommentarer

Gammal leverantör: Ja, vad hände egentligen? Många anställda med både kunskap och erfarenhet fick gå, vad är sanningen om varför dom fick gå?? Intersport har därefter inte direkt gått bättre,snicksnacka pratet om...

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Artikelkommentarer

Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842