Fjällräven rekryterar ny global marknadschef

Fjällräven rekryterar ny global marknadschef, som tillträder nu i april. Han efterträder Leif Öhlund som lämnade företaget under 2019. Klicka och läs vem det är!


Fjällräven rekryterar ny global marknadschef
Alexander Matt jobbar gärna med ikoniska varumärken.

Det blir Alexander Matt som axlar rollen som global marknadschef på Fjällräven. Han har tidigare haft samma roll på Fiskars Group de senaste fyra åren, där han ledde den digitala förvandlingen med fokus på konsumentupplevelser. Från 2012 till 2015 var Matt Senior Director Global Brand Communications för Adidas Originals och medlem i det globala ledarskapsteamet. Innan dess även en vända på Levis.
– Jag är stolt och glad över att välkomna Alexander Matt till Fjällräven-familjen, Alexander kommer att bidra med sin betydande erfarenhet ur ett globalt varumärkeshanteringsperspektiv, leda det kreativa arbetet i en internationell miljö och ta hand om vår globala marknadsföring med sina mycket starka ledarskapskapaciteter. Vi ser uppriktigt fram emot att ha Alexander i vårt team och som en långsiktig kollega, säger Martin Axelhed, VD Fjällräven International, i ett pressmeddelande.
– Jag vill också ta tillfället att tacka Leif Öhlund för hans bidrag till företaget under sin tid som global marknadschef på Fjällräven och önskar honom all lycka till för hans framtid.

Alexander Matt ska skynda på Fjällrävens ambition att bli ett ledande premiumvarumärke med hållbarhetsfokus. Och säkert väger hans digitala erfarenheter tungt i sammanhanget, gissar Sportfack.
– Jag är väldigt glad över att börja i min nya roll, Fjällräven förenar min passion för sport och natur med min tro på kraften hos ikoniska varumärken. Vi står inför extraordinära tider, men tack vare Fjällrävens unika position är detta också en möjlighet för oss att skapa en positiv inverkan som verkligen betyder något, säger Alexander Matt.